A Marshall hangzás nyomában

7. rész

A 9000-es rack-be építhető sorozat

A 9000-es széria tervezése már 1989-ben megkezdődött. A zenészvilágban a rack szabványú készülékek térhódítása a Marshallt is arra késztette, hogy reagáljon a piac elvárásaira. Mindez semmit sem változtatott a legfőbb Marshall szimbólumon, miszerint a stack még mindig jól mutat és jól szól a színpadon. A rack-es építésmód szinte divat lett a megszámlálhatatlan sok új megjelenő effekt és erősítőcsodák mind mind 19 collos rack szabványban jöttek ki és ez lehetőséget adott a zenésznek saját hangzását moduláris módon felépíteni. Erre a piaci igényra a 9000-es sorozat lett a válasz.

Érdekes módon ez a széria nem mutatott fel olyan széles választékot, mint amit elvárhattunk volna. Ennek oka abban keresendő, hogy az angolok nagyon erősen kötődnek hagyományaikhoz. Ragaszkodnak mindenhez ami régi és ami egyszer már jól bevált.Mindezek ellenére amiket létrehoztak a 19 collos rack-es kivitelben az minden tekintetben figyelemreméltó.

A 9000-es sorozat reklámkampánya kissé korábban kezdődött mint ahogyan a tervezés menete azt indokolta volna. A kezdeti reklámokban olyan modellek is megjelentek, amelyek csupán a prototípusig jutottak el, de valamilyen okból a gyártó sorra nem kerültek. Ilyenek voltak a 9010 és a 9030. Az előbbi 2x100 Watt csöves végfok, az utóbbi egy 300 Wattos mono MOSFET végfok.

Ugyancsak a hirdetésekben szerepelt a 9040 jelű 2x200 Wattos valamint a 9060 jelű 2x300 Wattos sztereó MOSFET végfokok. Ezek még a prototípust sem érték meg, mert törülték a gyártási tervből.

A sorozatban a 9001 jelű 3 csatornás csöves előfok volt a Marshall első rack-be szerelhető kivitelű terméke. Ezt követte a ma is gyártott 9004-es 2 csatornás tranzisztoros előerősítője ami mint különálló egység is első volt a Marshall történetében.

A 9005 2x50 Wattos csöves végfok egy rendkívül jól sikerült konstrukció volt, melyet kifejezetten a 9001-hez terveztek. Mivel egy későbbi modell javára ezt levették a gyártásról a gyűjtők és néhány ínyenc keresik ritkán előforduló példányait.

A 9100 2x50 Wattos és a 9200 2x100 Wattos csöves végfokok azonban megvalósultak. Kb. ezzel egyidőben a Marshall elektroncső beszerzési problémákkal küzdött. Az orosz birodalom összeomlása és itt hála Gorbacsovnak, felszabadított egy a hadiipari raktárakban nagytömegében tartott csövet az 5881-et. Ez egy rendkívül jóminőségű nagyon megbízható csőnek bizonyult ezért a Marshall hatalmas készletet vásárolt fel belőle és a vintage erősítői kivételével minden csöves modellbe ezt építették be.

Ez az átmenet nem ment problémák nélkül. Köztudott volt ugyanis, hogy az 5881 az amerikai 6L6 európai megfelelője egészen más hangot produkál. Az ezzel épült erősítők a hang orgánumában és formánsában továbbra is őrizték a Marshall karaktert, merthogy az már az előfokban ott van, ugyanakkor a hang eleje tisztább és szögletesebb lett és valahogy nem volt olyan folyékony mint az EL 34 csövekkel épülteké.

Ez időszakban jelent meg a nagyon népszerű és elismert JMP 1 csöves MIDI vezérlésű előfok. Ez az előerősítő akkoriban stratégiai eszköznek számított. A tervezők olyan előerősítőt akartak, amely magában foglalja az addig gyártott összes előfok alaphangolását. Közben kiderült, hogy a JMP 1-nek nem ez a reklám motívuma, hanem az ami időközben derült ki róla, vagyis önálló személyiséggel rendelkező igazi Marshall előfok, ami nem pótolja a klasszikus Marshall hangzásokat, különösen ha mindenki más végfokkal használja. Erénye inkább a sokoldalúságában mutatkozott meg. A JMP 1- ben olyan egyenes, homogén, magas szintű húzós torzításokat tudtak létrehozni, amit ma sem tud egyetlen Marshall előfok sem.

A JMP 1 után alig egy évre a Marshall piacra dobta első digitális multieffektjét a JFX-1-et. Ennek áramkörét és szoftverét a Roktron céggel közösen tervezték.
Az utóbbi években aztán kiderült, hogy az összeomlott orosz birodalom tartogat még értékes meglepetéseket. Kiderült ugyanis, hogy az orosz Svetlana cég EL 34-eseiből is bőven van. A Marshall tehát újra visszaállt a legendás jó öreg EL 34-re és ennek megfelelően átalakították a 9100 -at és ma EL 34 50/50 néven kerül forgalomba ugyanazokkal a szolgáltatásokkal ugyanazzal a külsővel. A 9200 El 34-es megfelelője pedig az EL 34 100/100. Lám milyen érdekes miként van köze Gorbacsovnak a rock and rollhoz!

Új típusnak számit a 2x20 Wattos EL 84 csövekkel szerelt 20/20. Az ötlet nem új, hiszen a hatvanas években a kezdeti modellek az 1958, 1973 és 1974 jelű combó erősítők EL 84 csövekkel épültek. Azóta a Marshall az EL 84-et nem használta csupán most került ismét fókuszba ez a kisteljesítményű de rendkívül előnyös túlvezérlési jellemzőkkel bíró cső az új EL 84 20/20 modellnél.

A rack-es eszközök között találjuk a stúdió és színpadi szituációkban egyaránt jól viselkedő SE 100-at. Ez nem más mint egy hangfalszimulátorral egybeépített változtatható műterhelés. Lehetővé teszi, hogy a kimeneteiről közvetlenül mikrofonozás nélkül csatlakozhasson a gitáros a PA rendszerre. A beléépített műterhelés pedig lehetővé teszi az erősítő teljes kihajtását anélkül, hogy a hangfalra nagy jelet engednénk. Ezzel lehetővé válik a teljesen kihajtott erősítő hangjának használata akár szoba hangerőn is. Stúdiókban ez az eszköz szinte elengedhetetlen. A következőkben bemutatom a JCM 900 sorozatot.

Szabó Sándor

2006-06-10 00:59:08