A Marshall hangzás nyomában

8. rész

A JMP 1 előfok MIDI vezérléssel

Erről az előerősítőről kissé többet kell beszélnünk. A Marshall nagy várakozással dobta piacra az első MIDI vezérlésű rack-be szerelhető előerősítőjét. Az sem titok, hogy ekkorra amerikában már előbbre jártak bizonyos prominens cégek. Már piacon volt a legfőbb vetélytárs a Mesa Boogie Triaxis ugyancsak MIDI-s előfoka. Erről csak annyit, hogy 8 jellegzetes és népszerű Boogie előfok kapcsolását tartalmazta 5 db 12 AX7 csővel.

A Marshall az angol hidegvér és hagyomány túlzott tiszteletétől visszafogva csupán két évvel később dobta piacra a JMP 1-et. Mindössze 2 db ECC 83 csövet és számos integrált félvezetős áramkörből kialakított kapcsolást alkalmaztak. Az amerikai Guitar Player magazin a megjelenésekor elővette az akkor már két esztendős Triaxist és ezt állította szembe a Marshall új előfokával egy A/B tesztre. Addig a Triaxisnak nem volt ellenfele. A kritikusok eléggé lenézően bántak a JMP-1-el amikor olvasgatták a specifikációit a kétszer drágább Mesa modellhez képest. Ráadásul a csöves erősítőkre esküdt puristák támadták, hogy nem tisztán csöves és félvezetős elemek is részt vesznek a hangzásban.

Ám amikor megszólalt a JMP 1, akkor a mosoly az arcukra fagyott. A gitárosok egyértelműen istenítették a Triaxist, azonban az a hangszín ahol már elérte volna azt a torzítást amit szerettek volna, a hangzása száraz lett.

Visszatérve a JMP-re a 2 tiszta csatornája valóban lefedi a korai vintage Super Lead, JTM 45 fejek tiszta áttetsző tónusát, a másik pedig a JCM 800-tól kezdődő tiszta csatornák hangját a JCM 900 -ig bezárólag. A másik két csatorna overdrive hangzásokra készült. Az első lefedi a Super Lead teljesen kihajtott hangzásait egészen a JCM 800-ig. A negyedik csatorna pedig a JCM 900 gain tartományain át ível egy eddig még nem igen hallott tónusig. Minden beállítás tisztán, és nagyon erősen Marshall karakterű, benne annak minden jó hagyományával. A gitárosok azonban mint később kiderült sokkal inkább azért az új hangzásáért szerették meg, amit az OD 2 csatorna magasabb gain fokozatai nyújtottak. Ezen a szinten a torzítás egy világos, egyenes, nagyon húzós és szinte homogén szövettel szól. Ez volt a JMP 1 saját új Marshall tónusa. Nem krémesen homogén hanem agresszíven. Ez volt az, amit a Triaxis nem tudott, de a JMP sem tudhat mindent amit a másik. Nyilván két nagyon erős karakterű előerősítő versengett és a teszt eredményeként megállapították, hogy vagy nincs győztes, vagy mindkettő az.

A JMP 1 kivitelében 1 U méretű, és kreativen variálható más végfokokkal. Sztereó effektloopja, hangfalszimulátoros kimenete. Memóriájában 100 beállítás fér el.

A JMP 1 valóban teljesítette azt amit cég várt tőle. Csaknem az összes addig alkotott Marshall karakter beállítható volt rajta és mint kiderült van rajta egy nagyon jó modern Marshall karakter, amit valamiért meg sem említettek a reklámok során.

Szabó Sándor

2006-06-26 22:45:21