A Mesa Boogie rövid története

Mivel nemrégiben jeleztük, hogy a Mezzoforte Mesa Boogie dealer lett Magyarországon, így mielőtt egymás után bemutatnánk a boltban kapható erősítőket, úgy gondolom célszerű lenne egy áttekintésben röviden bemutatni a Mesa Boogie erősítők történetét. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy a legnépszerűbb amerikai erősítő lett, és ma bármilyen stílusú gitárzenében látható, hallható a világ szinte minden országában, ahol elektromos gitárt pengetnek. A Mesa Boogie nemcsak elismert márka lett, a technikai perfekció jelképe, hanem egy jellegzetes hangzás ikonjává, a szabványos gitárhangzások egyik legfontosabb alternatívájává vált.

A Mesa erősítők kiagyalója Randall Smith a hatvanas években a Pune Music nevű hangszerboltban kezdte pályafutását, ami nemsokkal előtte még kínai zöldségbolt volt. Szerviz technikus volt majd üzlettársával David Kessnerrel hamar felfuttaták a kis üzletet, így a San Franciscoi öböl környékének összes muzsikusa ismerte őket. Hamar nagynevű együttesek gitárosai lettek gyakori látogatóik a boltban, olyan nevek, mint a Grateful Dead, Big Brother and the Holding Company és Carlos Santana.

Miközben Randall Smith szervizelte, javította az akkoriban használt főleg Fender erősítőket, látta a hibáikat, és azt a lehetőséget is, hogy miként lehetne másként és jobban építeni gitár erősítőket. 1969-ben Smith csak úgy viccből és kíváncsiságból átalakított egy kis Fender Princeton kombó erősítőt a saját elgondolásai szerint, ő maga is kíváncsi volt, hogy mivé lehet tenni egy egyébként is jó erősítőt, meddig lehet egy kis erősítőt "felhizalni", ha igyekszik minden elemét kompromisszum mentesen kialakítani. Az átalakítás során nagyobb transzformátorokat használt, olyanokat, amit a Fender Bassman 4x10-es erősítőben, kicserélte a 10 collos hangszórót egy 12 collos JBL D-120-as hangszóróra, a kis 12 Wattos Princeton áramkörét is átalakította és ezzel megszületett az első Boogie. Az erősítő addig sohasem módon szólt, hasonlót sem lehetett hallani, és ezt meg kellett mutatnia olyan gitárosoknak, akiknek a véleménye sokat számított. Egy nap Randall Smith éppen a boltban próbálgatta az újonnan átalakított erősítőt, amikor Carlos Santana éppen arra tévedt és beugrott valamiért. Amikor meghallotta az átalakított erősítőt, ő maga is kipróbálta és mély benyomást tett rá az új hangzás. Santana szavai szerint, amit nehéz lenne magyarra jól lefordítani, idézem - "Man, that little thing really boogies!" Ezzel a rajongását kifejező mondattal, nevezte Smith végül az erősítőt Boogie-nak. Tehát Carlos Santana volt a keresztapa...

A név másik fele a Mesa Randall Smith szerzeménye, ugyanis volt egy másik munkája is, ahol Mercedes Benz motorokat és házakat épített újjá,...érdekes párosítás...és ahhoz a vállalkozáshoz kellett egy hivatalosabban hangzó név, ezért a Mesa Engineering nevet választotta. Kezdetben a MESA csupa nagybetűvel volt írva, de az utóbbi években változott kisbetűsre ( Mesa).

1967 és 70 között kb. 200 darab Fender Princetont alakított át egy kis útszéli viskóban, ahol korábban vadászkutyákat tartottak. A CBS Fender arra figyelt fel, hogy indokolatlanul megnövekedett a Bassman transzformátorainak az eladása, és gyanút fogtak. Hamar kiderült, hogy a Princeton átalakításához vásárolta ezt a nagy mennyiséget Randall Smith. A Fender érdekeit ez sértette, így leállította a trafók további eladását.

Közben Smith kezdte belátni, hogy érdemesebb teljesen új erősítőt építeni, mint átalakítani őket. Így lépni kellett és ás alapokra helyezni a vállalkozást.

Egy sóbányából kiszuperált faanyagokból elkezdett felépíteni egy kétszintes garázst/stúdiót, ahol a Mercedes Benz motorok átalakítása is folyt és az új erősítők is készültek. Ebben a garázsban készültek az első Mark I. sorozat alkatrészei, többnyire kézi munkával, egyszerű eszközökkel, de nagyon precízen. Az erősítő gyártásban mindig a Mercedes Benz volt szeme előtt a lámpás, a követendő cél, ahol minden alkatrész, masszív, megbízható, elnyűhetetlen, de rendkívül precíz ezért a Mercedes Benz motor számára egy nagyteljesítményű ékszernek számított. Valami ilyesmit szeretett volna alkotni az erősítőiben is.

Az azóta eltelt több, mint 40 év alatt a Mesa Boogie a világ egyik legelismertebb erősítőjévé nőtte ki magát. A cégben Randall Smith, ma is mindennap leül a műszerei és szerszámai mellé és erősítőkön agyal, ő maga készíti még most is a prototípusokat. Bár a cég nagyobbra nőtt, nem ment bele abba a csapdába, amit a népszerűség, az üzleti siker és a hirtelen "nagyranövés" okoz. A Mesa a mai napig Amerikában gyártja az erősítőit, nem adja ki a kezéből a minőséget és nem szolgáltatja ki magát a nagyobb profit érdekében megbízhatatlan partnereknek. Ilyen tekintetben a Mesa még nagyobb tiszteletet érdemel.

A Mesa Boogie történetét sokkal mélyebben is meg lehetne írni, talán még bestseller könyv formájában is, de most a célom csak annyi, hogy egy áttekintést nyújtsak erről a nagyszerű márkáról. Az írásom további részében a cég történetét az általuk gyártott típusok rövid ismertetésén keresztül írom tovább.

1967 - Princeton Boogies

Randall Smith a 12 Wattos Fender Princeton erősítők átalakítását kezdi el, először csak kíváncsiságból, ekkor még nem is sejti, hogy legenda született az első nagyteljesítményű 1x12 kombó megalkotásával.

1969 - A ToneShack

Ebben a kis kutyaólból átalakított kis viskóban készült az első Boogie.

1971 - 130 Bass & 130 Lead fejek

Miután több mint 200 Princetont alakított át, a Fender leállította a trafók szállítását azon a vidéken így Randall Smith egy új helyen, egy garázsban kezdi összeállítani minden idők egyik legnépszerűbb erősítőit. A képen látható 130 Bass & 130 Lead fejek teljesen kézzel készültek.

1972 - Kígyóbőr bevonatú Mark I Boogie

Az első pár tucat korai fej gyártása után Smith többet akart, így elkezdett kísérletezni több sorbakapcsolt erősítőfokozatból összeálló előfokokkal, nagy torzítású hangzás létrehozására, megtöbbszörözve a normál erősítő torzítását. A Mark I-ben a normálhoz képest 50-szer nagyobb erősítési tényezővel működő előerősítőt alkotott meg.
 

 

1980 - Mark II-A

A Mesa Boogie úttörői még egy másik nagy fejlesztést testesítettek meg a Mark II sorozatban. Ez valt az első csatornaváltós kétcsatornás gitár erősítő külön tiszta és szóló csatornával.

1982 - Mark II-B

Az első effekt loopal ellátott kétcsatornás erősítő.

1983 - Mark II-C+

A legendás C+ a Mark II családot egy még magasabb szintre hozza hihetetlen hangzásával.

1986 - Quad & Studio Preamps and Mark III

A nyolcvanas évek "rack őrülete" nem hagyta hidegen a Mesa fejlesztőit sem. A Mark III erősítők már ebben a kivitelben készültek. Megjelent a felvételre szolgáló kimenet. (Recording Out). A Mark III az első erősítő ahol már 3 csatorna működik külön a tiszta, kísérő hangszín és a klasszikus Boogie szóló csatorna.

1989 - Mark IV

A Mark IV a maga 85 Wattjával hatalmas hangú erősítőként robbant be a köztudatba. Háromszor is megnyerte az "Év erősítője" címet. Ezzel a Mesa Boogie leg nagyobb darabszámban eladott erősítőjévé vált.

1990 - Dual Calibers

Egy nagyon sikeres évtized kezdete három nagyon sikeres modellt hozott: Dual Caliber: DC-3, DC-5 és DC-10. Ezek az erősítők alapozták meg a következő évtized F-Sorozatának sikerét.

1991 - Dual & Triple Rectifiers

Ezek az erősítők egy új kor kezdetét jelentették a Mesa történetében. Megjelentek a legagresszívebb hangzások színpadán is, így mára a metálzene egyik első számú erősítője lett a Dual és Trple Rectifier család. Hatalmas széles hangzása, elképesztő teljesítménye miatt hamar átrendezte a gitárosok addigi elgondolását az ideális cucc összeállítása tekintetében.

1994 - Maverick és Blue Angel

A rövid életű Mesa Maverick és Blue Angel sorozatokban egy egyszerűbb hangzás jelenik meg a Rectifierek után.

1998 - Nomads

A Triple Rectifierekkel szerzett tapasztalatokat felhasználva sok megoldást áthoztak a Nomad sorozatba. Ezen a kombó erősítőn 3 csatornán 6 féle különböző hangzás állítható be.

2000-02 - Road King, Rec Pre & F-Series

Az új évezredet köszöntvén a Mesa Boogie tovább lépett a fejlesztésben és kihozta az új generációs erősítők egy új hármas sorozatát a Road King, Rec Pre, és F-Sorozatot.

2004 - Lone Star & Stiletto

Ezzel a két erősítővel tükröt tart két nagyon fontos hangzást előállító prominens cég elé: a Texas blues és klasszikus Brit rock.

2005 - Lone Star Special

Egy nagyon ötletes teljesítmény fokozatváltóval ellátott EL-84 csövekkel, választható csöves vagy diódás egyenirányítóval épült, A osztályú erősítő, minden lehetséges szolgáltatással ami egy modern erősítőben egyáltalán igény lehet.

2006 - Ace, Titan & Roadster

Immár egy második nekifutás hozni valami újat a brit hangzásban is. A Titan a basszus hangzásban ad egy alternatívát, a Roadster kissé a Recto hagyományait idézi egy teljesen új tiszta hangzással.

2007 - Express Series

A Mesa Boogie ebben a sorozatban visszatér a kisméretű könnyebben hordozható erősítőkhöz, amelynek hangtartománya a vastag, mélyekben gazdag hangzástól a kiegyensúlyozottabb fókuszált hangzásig terjed

A fenti áttekintő természetesen nem vállalhatja fel, hogy minden egyes terméket felsoroljon. Mindezek ellenére érdemes megemlíteni a Triaxis előerősítőt, mint az egyik legsikeresebb rack formátumú csöves előerősítőt. Az 5 db 12AX7 csővel készült konstrukció egyike volt az első MIDI-s csatornaváltóval ellátott előfokoknak.

Hasonló termékük az első kis méretű, igazi Boogie hangzást adó, de az effekt pedálok közé beilleszthető kis előfok a V-Twin is. A V-Twint azért tartom fontosnak megemlíteni, mert nagyon sokan itt hazánkban ezzel ízlelgették először a Boogie hangzást és később lettek elkötelezett Mesa Boogie használók.

Lehetne még sorolni számtalan kisebb nagyobb, a gitárosokat és basszusgitárosokat színpadon és a stúdióban is segítő terméküket.

Az egyik legújabb fejlesztés a 2010-ben megjelent kicsiny, mindössze 15 Watt teljesítményű TransAtlantic TA-15 csöves fej. Ezt a kis erősítőt a rendkívül népszerű Orange Tiny Terror versenytársául szánták. Erről az elképesztő minőségű, a Wattok számát meghazudtoló hangteljesítményű erősítőről hamarosan részletesen is írok.

Szabó Sándor

2010-08-22 16:00:00