A VOX sztori: 10. rész

Egy legendás erősítő története

A "Blue" hangszóró

A Shadows végre megkapta a 3 db AC30-as erősítőjét miután hosszas és kiterjedt hangszóró teszteknek vetették alá őket, hogy a gyakorlatban is kipróbálhassák megbízhatóságát. Az új erősítőt a basszus- és a szólógitárra is használni akarták és ez volt az a pont ahol el kellett dönteni melyikre alkalmasabb. Az első AC30 Goodmans Audiom 60-as hangszórókkal alkalmasabb volt a basszusra, de a Celestion G12 hangszóróval a gitárral nem szólt jól. Végülis Les Ward az egyik konstruktőr a Celestion-nél megerősítette a hangszórómembrán külső peremét, hogy szabályozza a membrán mozgását különösen nagy hangerőnél, ezzel a lengőtekercset sokkal inkább az aktív mágneses mezőben tudta tartani. Ezzel hatékonyabb és megbízhatóbb is lett az erősítő. Ennek eredményeként a Vox számára egy speciális Celestion sorozatot kezdtek el gyártani. Gömbölyű sötétkék színű mágnesvédőjével és körkörös Vox emblémájával hamar legendássá vált és mindenki csak a Vox "Blue" hasngszóróként kezdte emlegetni és ez azt is jelentette, hogy az ezen keresztül megszólaló kitűnő gitárhangot nehéz felülmúlni.

Az AC30 nagy lépést jelentett minden kis együttes számára. Kiváló hangminősége, nagyobb hangereje és nagyobb dinamika tartománya bizalmat kölcsönzött nekik, jobban érezték saját jelenlétüket az adott akusztikus környezetben. Az AC15 még éppen együtt tudott szólni egy dob hangerejével, de 500 férőhelynél nagyobb helyeken már torzítás nélküli szólóhangzás csak nagyon trükkösen volt megvalósítható. Egyre nagyobb fontossággal bírt az az igény, hogy a a lemezen hallható hangzás lehetőleg pontosan ugyanaz legyen mint az élőben előadott zenéé. Egy magvas gitárhangot könnyen el tudtak érni egy kis stúdióban, mindezt kevésbé tudták biztosítani élőben a felajzott rock 'n roll tömegnek. Az AC30-al mindez azonnal és könnyen megvalósítható volt.

A Shadows gitárslágerei

Az AC30-al a Shadows alkalmasnak érezte magát, hogy végre igazi instrumentális számokkal is megjelenjen. Jerry Jordan ajánlott nekik általa komponált dalt, ez volt az Apache című szám. Ezt a dalt 1960 júniusában vették fel és azonnal első lett a slágerlistán. A Fender Stratocaster gitár különleges hangszíne és a Meazzy zengetőszoba jelegzetes hangzása valamint a négy bemenetű Vox AC30 azonnal minden fülnek megkapó hangzást produkált. A hangszerelés egyszerűsége és a rendkívül tiszta, gazdag gitárhang lehetővé tette, hogy minden különösebb utómunka nélkül készüljön a felvétel. Egy erősítő számára alig lehetne jobb reklám, mint ez a tulajdonság. A Shadows egymás után vette fel a jobbnál jobb zenéket, ezek közül három sláger nagyon meghatározó lett a további karrierjükben. Ezek voltak a Man Of Mystery, az F.B.I. valamint az Atlantis. 18 hónapon belül gyakorlatilag a csúcsra jutottak ezekkel a dalokkal. Ezek a dalok megalapozták a Shadows pozícióját Nagy Britanniában és mint az első számú instrumentális gitár együttes kerültek a nagyközönség köztudatába. A sikerük hamar túl jutott az óceánon és amerikai utánzóik is hamar színre léptek. Pl. a Ventures együttes akik a Walk, Don't Run című számukkal lettek ismertek vagy a Chanteys akik a Pipeline című számmal válaszoltak a Shadows által megalkotott hangzásra és stílusra. A Shadows hírneve a Vox erősítőkkel együtt egyre nőtt melyet imitátoraik még inkább fokoztak és ez egyre inkább fontos lett a Jennings számára.

Az AC30 igazi sikere

A gitáregyüttesek és az elektromos gitárok megjelenése és ilyen méretű sikere mai távlatból szemlélve mindenképpen a beat irányzat nagy berobbanását jelentette a zene világába. Az Egyesült Királyságban hetente gitárok ezreit adták el és sokszor előfordult, hogy többet mint az egész Egyesült Államokban. Az eladásoknak ezt a szintjét csak egy olyan együttes segítségével lehetett megvalósítani mint a Shadows. Egyre több erősítőre volt szükség, a közönség kedvező fogadtatása a Shadows irányában egyre erősödött, és mivel Anglia legjobb együttese is a Vox AC30-at használta így a köztudatba a Vox, mint a legjobb brit erősítő került be. Sok újonnan alakult zenekar egyetlen AC30-ason próbált. Birtokolni egy Vox erősítőt Angliában ugyanazt jelentette, mint birtokolni egy Fender erősítőt Amerikában, ez a jelenség kezdett a komolyság és a professzionalizmus jelképévé válni. Ezzel Jennings álma megvalósulni látszott, a legfontosabb gyártó lett egész Nagy Britanniában és ez 1967-ig tartott. Ebben az a fantasztikus, hogy ezt a birodalmat egyetlen kis erősítő megalkotásával kezdte és érte el.

Szabó Sándor

2006-07-04 00:13:32