A VOX sztori: 15. rész

Egy legendás erősítő története

További AC30 variánsok

Az AC30 négy- és hatcsatornás változatai közötti hangzásbeli különbség foglalkoztatta a muzsikusokat és a tervezőket is. A váltás 1960-ban történt a basszusgitáros problémák orvoslására. Mindezt azonban kissé megszenvedték a szólógitárosok és előrevetítették egy kifejezetten szólógitárra specializált AC30-as modell kifejlesztését. Az erősítő előfokozatát a magas tartományban további szabályzó áramkörrel látták el. A katalógusokban a magas tartományt kiemelő és szabályzó áramkörrel kiegészített AC30-as modelleket Top Boost jelöléssel látták el. Ez igen hatékony megoldásnak bizonyult, mert hangja nagyon hasonló volt az eredeti AC30/4-eshez csupán az érzékenysége maradt el kissé attól.

A végleges megoldást Dick Denney dolgozta ki, ami a további szériákban Brillant néven szerepelt a csatornák között. Ezt a kiegészítő áramkört a Shadows kérésére fejlesztete ki Denney, hogy legyen egy a Fender Twin-re emlékeztető tiszta áttetsző hangzást biztosító csatorna is. Ez egy mély és egy magas hangszínszabályzó és egy plussz ECC83 cső beépítését igényelte.

A módosítás utólag beépíthető áramkör formájában is rendelkezésre állt, így a felhasználók megtarthatták hagyományos korábbi erősítőjüket. Az utólagos beépítés azonban sokaknál technikai ismeretek hiányában lehetetlennek bizonyult ezért később már csak gyárilag beépített Top Boost áramkörrel jöttek ki a Vox AC30-asok.

Az AC30 Top Boost elkezdte diadalmenetét és ismét egy nagyon kiváló hangzású erősítő volt a piacon. Hangos volt és kitűnő tonális tulajdonságokkal rendelkezett. Az elkövetkezendő öt évben egyetlen más erősítő nem tudta felülmúlni sem hangját sem teljesítményét.

További módosításokat is igényelt a gitáros társadalom, azonban ezeket már nem lehetett megvalósítani ugyanabban a mechanikus sasszéban és áramköri panelen.

Így jött létre a külön dobozba épített erősítő és hangfal fej -láda összeállítás. Ez volt a Super Twin, melyet kezdetben a basszusgitárosoknak és orgonistáknak szántak. Ezt a modellt 1962-ben mutatták be. Az Expanded Frequency Twin Fifteen erősítőrésze egy külön dobozba épített AC30 sasszéra került, míg két 15 collos Jensen hangszórók végre önálló dobozban lehettek. A 15 collos hangszórók ötletét a Fendertől kölcsönözték akik nagyobb erősítőkben alkalmazták.

Ez a változat kis darabszámban került a piacra. A végső AC30 fejlesztés 1965-ben történt meg, amikor a Super Twinbe beépítették a Top Boost áramkört. Ez a modell Amerikában mutatkozott be nagy sikerre és egyesek szerint minden idők legjobb Vox erősítőjeként tisztelték ezt a fej -láda elrendezésű erősítőt. Az erősítőfej külső jellemzője volt a trapéz alakú doboz forma.

Közben Jennings immár véglegesen eljutott arra a pontra, hogy az akkori üzem méretei túl kicsinek bizonyultak az üzleti fejlődés akkori szintjéhez képest. Sokáig a saját személyiségén keresztül valósult meg minden ötlet. A J.M.I. akkorára nőtt, hogy Jenningsnek rá kellett ébrednie, hogy az ő személye már nem játszik kulcsszerepet a további cég fejlődésében.

Szabó Sándor

2006-10-29 13:14:35