A VOX sztori: 3. rész

Egy legendás erősítő története

Az AC 15 kétcsatornás erősítő

1958 Januárjának elejére Denney 15 Wattos kétcsatornás erősítője immár készen állt a gyártás beindítására. A kivitel és a külső kinézet nem különbözött sokban attól, amit évekkel később a szélesebb közönség is megismerhetett. A belső kivitel azonban még igényelt némi átalakítást. Az alumíniumból készült dobozszerű sasszé jónak tűnt a kísérletekhez, de kevésbé bizonyult jónak sorozatgyártásra és a felhasználók számára szállítás szempontjából. A szokásos kiút a problémákból rendszerint az acélból készült sasszé volt, de mivel Denney erősítője érzékeny bemenetű és nagy erősítési tényezőjű volt zaj és rezonancia problémák jelentkeztek Az acél sokkal rosszabb volt földelési szempontból mint az alumínium, mivel a földelési ellenállása magasabb volt és a trafók által indukált nemkívánatos áthallásokkal is az acél volt gyanúsítható. Az egyszerű sasszé szükségessége megkérdőjelezhetetlen ahol az elektromos összekötések számát minimálison kellett tartani. A mechanikus rezgések nem tesznek jót a csatlakozásoknak valamint a hifi-ben is használt elszeparált elő- és végfokozat az erős mágnesű hangszóróhoz való viszonylag közeli elhelyezkedése sem kedvező.

Denney megoldása nagyon elegáns volt és melyet átvitt minden Vox termékbe. A lágyvaslemezekből laminált kimenő transzformátort áthelyezte a sasszé egyik végébe míg a hálózati trafót a másikba. Ezzel egymástól elszeparálta a két kritikus elemet. A nagy érzékenységű bemeneti fokozatot egy fordított L keresztmetszetűre hajlított alumínium házba építette, mely le is árnyékolta a trafók káros erőterétől. A ki és bemenetek valamint az átkötések a zavaró tényezők semleges helyeire kerültek. Igy sikerült egy nagyon zajtalan ennek ellenére nagy érzékenységű erősítőt létrehozni. A szükséges forrasztási és egyéb szervíz pontok pedig kényelmesen hozzáférhetők voltak.

Az AC 15 annak ellenére, hogy a JMI első terméke volt, komoly mechanikai védelemmel rendelkezett a használat közbeni veszélyekkel szemben. A korabeli erősítőkön a szabályzóelemek mind a front panelen helyezkedtek el, míg az AC 15-nél a felső és hátsó felületeket foglalták le.

Ez használati szempontból nem bizonyult kényelmesnek, de 1966 ig amíg a 150 Wattos 7120 modell meg nem jelent addig így maradt. A 7120-nál már az előlapon helyezkedtek el a kezelőszervek.

1958-ban az AC 15 már számos problémára kínált megoldást a felhasználók körében. A kisméretű AC 15 megfelelő hangerővel rendelkezett az egyébként sok hellyel nem rendelkezű klubok színpadain, elég hangerőt nyújtott ahhoz, hogy egy egyébként is hangos dobos és fúvós kíséretében is kiszóljon a bandából.

Ha mégis jobban fel kellett csavarni a hangerőt a torzítási szint fölé, még mindig nem torzított kellemetlenül, sőt kifejezetten szerették egyesek ezt krémes harmonikus torzítást. A hangerő növekedésével egyenletesen ment át egy telítettebb torzításba anélkül, hogy agresszív, harsány felharmónikusok jelentek volna meg. Ezt a tulajdonságát később a '60-as évek közepén az AC 15-öst használó brit rythm and blues gitárosok kifejezetten szerették és alkalmazták nemcsupán a színpadon, hanem studió felvételeknél is. Mindezt a hangzást jóval azután is keresték, amikor a kis erősítőt későbbi Vox modellek leváltották a színpadi használatból.

Az első AC15 modellek sárgás barnás krém színű műbőr borítású hangdobozban jelentek meg, a bőröndöknél használt bőrből készült hordfülekkel. A potméterek gombjai is kerek, krémszínű kivitelben készültek aranyozott színű berakással a közepén. Az első sorozatok mind külömböztek kisebb dolgokban egymástól, apróbb javításokon célszerű módosításokon mentek keresztül. Ilyen volt a szellőzőnyílás, a hangszóróselyem változtatása. A Vox embléma már a korai AC 15-ökön megjelent.

Az első Vox AC 15 Goodmans Audiom 60-as hangszóróval került forgalomba. A 15 Wattos erősítő elsődlegesen PA célokra készült. Később a Rola-Selection G12 -vel próbálkoztak ami fantasztikus eredményt hozott de csak a gitárhangzásra. Orgona és basszus alkalmazásban nem bizonyult megbízhatónak. Azokban a napokban még a Celestion nem volt vezető piaci pozícióban. Látták, hogy Jennings termékei igéretes alanyul szolgálnak hangszóróik számára, ezért áldoztak időt és előkészületeket arra, hogy teljesítsék Jennings követelményeit.

Szabó Sándor

2006-04-27 17:07:57