Hogyan javíthatunk akusztikus gitárjaink hangján?

Korunknak látszólag egyik legnépszerűbb hangszere az akusztikus gitár, de ha korrektek akarunk lenni, akkor inkább az mondható el, hogy a legnagyobb számban vásárolt hangszer. Ami pedig az akusztikus gitár zenei kultúráját illeti, nos az periférikus. Minden esetre sok akusztikus gitár van a háztartásokban, és gyakran előfordul, hogy azzal a húrral éli le az életét a gitár, amivel megvették, és hallottam olyanokról, hogy amikor leszakadt a húrja, kidobták a kukába vagy eladták. Mielőtt még mélyebben belemennék a címben megjelölt témába, szeretném előre bocsátani, hogy nem a "Tesco gazdaságos" gitárra gondoltam, vagy arra, amit a Bricostore-ban 5000-ért lehet kapni a többi fűrészelt fa árúval egy szekcióban, hanem azokról, amiket már hangszernek lehet nevezni.

A fémhúros gitárokról szeretnék szólni mindenekelőtt. Bármilyen gyártmány is, vannak rajta kritikus alkatrészek, amiket kicserélve nem is várt javulást lehet elérni.

Húrok

Az ismeretlenebb nevű olcsó gitárokra többnyire silány húrokat tesznek, amiket érdemes a vásárlás után azonnal kicserélni valami normálisra. Ez alatt azt értem, hogy ne a legolcsóbbra.

Egy húrcsere már nagyon sokat dob a gitár hangján. Az akusztikus gitárokra kétféle húrt szokás rakni, egyik a 80/20-as bronz, ez sárga színű, és a másik a foszfor bronz, ennek kissé vörösesbe hajló bronz színe van. Az előbbi fényesen agresszíven szól, az utóbbi melegebben, több basszussal kiegyenlítettebben. Ízlés kérdése. Az elmúlt években nagyon népszerű lett a nanoweb bevonatú Elixir húr. Drágább, mint a normál, de lényegesen tovább is tart. Egy koncertező akusztikus gitáros hangszerén egy márkás húr élettartama kb.40-45 perc. Ekkorra a bandázsolás közötti rések telemennek izzadtsággal, porral, korrodálódik, lekopik a felülete és gyakorlatilag tompa, döglött hangja lesz. Ezért a koncertező profik minden koncert előtt húrokat cserélnek. Sokan szeretik a húr hangját, amikor teljesen új. Ekkor agresszívebben, zajosan szól, csiszorog játék közben. Erősítésnél ez fájóan zavaró lehet a hallgatónak. Vannak azonban, akik a húr hangját akkor szeretik legjobban, amikor már vagy 10-15 percet játszottak rajta. Az utána következő 15 perc valójában a valódi konzisztens élettartama a húrnak. Hangfelvétel esetén a második 15 perc adja a legegyenletesebb eredményt, utána percről percre rohamosan tompul el a hangja.

Húrnyereg

A húrok hangja akkor érvényesül, ha megfelelő módon jut el a húrrezgés minden energiája a tetőbe. Ehhez megfelelő anyagú és kialakítású átviteli elemek kellenek. Ilyen a fejnél lévő húrtámasz, nyereg, vagy sokan nevezik szemöldöknek is.

A másik a húrlábon elhelyezett nyereg, vagy csont. Az olcsó gitárokon egyszerű műanyagból van mindkét nyereg.

Ezek az alkatrészek kritikus elemei a gitárnak. Ha ezeket kicseréljük például csontból készültekre, akkor egy klasszissal hangosabb és kiegyensúlyozottabb lesz a gitár. Vannak új fejlesztésű kompozit anyagok, pl. a karbon, Micarta, Corian, mindegyik kiválóan közvetíti a rezgést. Nyilván mindegyik szűr is ki bizonyos frekvenciákat, és ettől szól mindegyikkel másként a gitár. A közönséges lágy műanyag a lehető legrosszabb. Tehát a húrnyergek cseréje megint egy klasszissal jobb hangot eredményez.

Kipróbáltam a karbon kompozit nyerget is. Érdekes széles, gyorsan induló hangot ad, de elveszik a hangzás magja, azaz a tranziensnek a legdominánsabb impulzusa, magyarul az a zajcsomag, ami a legjellemzőbben megvan a hang elejében. A karbon egy érdekes nagy szilárdságú anyag, lehet vele kísérletezni, de nem biztos, hogy mindenki szeretni fogja kissé szintetikus, steril hangját.

Javaslom, hogy ha valaki kicseréli a nyergeket, akkor azt a régi öreg használt húrokkal hallgassa meg először. Meg fog lepődni a különbségen! A meglepődés után pedig fel kell tenni az új húrokat, ami után pedig egy új hangszer új hangjának boldogsága járhatja át bensőnket.

Húr dugaszok

Erről az alkatrészről gondolják a legkevésbé a gitárosok, hogy befolyásolja a gitár hangját. Legalább akkora befolyása van, mint a húrnyeregnek. A fémhúros gitárokon a húr a dugasz oldalában akad meg és ez egy alapvető közvetítő a húr és a test között. Az alábbi kép mutatja, hogyan akad meg a húr alulról:

A dugasz az olcsó gitárokon egyszerű műanyagból van, gyakorlatilag megakadályozza, hogy a húrrezgés tranziensei közvetlenül átmenjenek a testbe. Gyakran készítik ébenfából, ennek sima lágy hangzása van, ha össze tudjuk hasonlítani az egyéb anyagokból készültekkel. Vannak, akik egzotikus fákból készítenek dugaszokat, de a legextrémebb anyagok is előfordulnak, például borostyán vagy titánium.

A dugasz működéséről is mutatok pár ábrát:

A húr végén lévő rézből készült kis hengerecske adja át a rezgés egy részét a fának, másik részét a dugasz oldalának, ami ha feszesen illeszkedik a húrláb furatában, akkor jó hatásfokkal adja át a rezgést a testnek. A dugasz oldalán található egy hosszanti irányú horony, ezen át fut a húr a húrnyereg felé.

Újabban azt is felfedezték, hogy jobb, ha a horony a húrláb anyagában van kivájva, és éppen akkora, hogy a húr be tudjon feszülni a kissé kúposra kialakított dugasz falán. A dugasz ilyenkor feszíti a húrt oldal irányban a húrlábba, így ezzel a felülettel is növekedik az átvitel hatásfoka.

Én magam is végére igyekeztem járni a dugaszok körüli misztériumnak. Most meg is osztom itt a tapasztalataimat. Ezt a felfedezést én magam is osztom, mindkét 12 húros bariton gitáromban így fekszenek a húrok. Ezeket én magam alakítottam ilyenre és a fél órás beavatkozás és a TUSQ dugaszokra cserélése után mintha új gitárokat kaptam volna. Olyan részletek is elkezdtek szólni, amit korábban nem hallottam a gitárban.

A beavatkozáshoz kell egy 3 szög keresztmetszetű, és egy kör keresztmetszetű 2,5-3,0 mm átmérőjű tűreszelő, vagy egy kis a képen is látható fűrész.

Az alábbi képeken különféle anyagú dugaszok láthatók. Van itt csont és halálfejes bronz tüske is. Sokan mint ékszert használják a gitárjukon, a hanggal nem is törődve. Különösen a gazdag gyűjtők között nagy divat az ékszer tüske.

Mindegyik másként hat a hangra, azonban garantálom, hogy ha cseréli bárki is, hallani fogja a különbséget.

Sokan idegenkednek a bronz dugasz használatától. Annak is megvan a maga funkciója. Ha egy nehéz bronz dugaszra cseréljük a fából vagy csontból készült dugaszt, akkor a hangkitartás lényegesen meg fog növekedni, a basszusok is ki fognak emelkedni, de cserébe kissé halkabb lesz a hangszer, kissé kompresszáltabb is. Ennek akkor van jótékony hatása, ha szeretnénk valami vastag testes akusztikus gitár hangot a felvételen, ami eléggé hangos is és úgy, hogy nem lett limitálva és kompresszálva a felvétel. Ugyanis a limitálás, de különösen a kompresszálás eltünteti a tranziensek 2/3-át. Az akusztikus gitárzenének nem kell úgy szólni, mit a rock zenének, ezért másféle megközelítés kell az akusztikus gitár hangjának felvételéhez. A bevált rockzenei stúdió trükkök, beidegződések itt mind csődöt mondanak és egy buta, otromba hangzás lesz belőle. Aki egész életében rockot kevert és hallgatott, jobb ha másnak adja át az akusztikus gitár felvételét, olyannak aki hallgat ilyen zenéket és ismeri a hangszer akusztikai természetét.

Visszatérve a dugaszra, a bronzdugasz hasznos olyan esetben is, amikor a fémhúros akusztikus gitár koncerten zenekari környezetben szólal meg. Mivel a csúcsok is 3-4 dB-vel kisebbek lesznek, így 3-4 dB-vel hangosabb lehet az átlagos hangerő szint, így el lehet kerülni a kártékony kompresszálást is.

Azt kell megjegyezni, hogy minden súly jelenléte a gitáron, legyen az hangolókulcs, vagy húrdugasz növeli a gitár hangkitartását, de ugyan akkor csökkenti a dinamikáját is.

A dugaszok hangzásának különféle karaktere természetesen ízlés kérdése, de ha valaki tudja, hogy mit szeretne hallani a hangszeréből, akkor tudatosan lehet alkalmazni a különféle anyagú dugaszokat.

Az egyik legérdekesebb, leghatékonyabb dugasz a nálunk is kapható TUSQ márka. Ezt a kanadai Graph Tech cég gyártja.

Ha csak végig simítjuk a kezünkkel a felületét, különös intenzitással jön rezgésbe a magasabb frekvenciákon. Különös, idegen anyag, de rendkívül hatékony a gitárban. Súlya kicsi, ezért rezgési tehetetlensége is alacsony, gyorsan átveszi a legmagasabb frekvenciájú rezgéseket is, így gyakorlatilag lineáris az átvitele, nem igazán szűr semmit ki a frekvenciából, de nem is tesz hozzá semmit. A tranziens, azaz a hang eleje sosem hallott részletességgel jelenik meg.

A gitár elevenen, hangosan, magvasan, fényesen szól, kinyitja a tónust, sima tiszta basszusokat ad, és hallhatóan javít a hang kitartáson. Első hallásra szokatlan lesz, mintha egy másik gitárunk lenne. Egy jobb! Ha ezt a TUSQ dugaszt egy döglött húrkészleten kipróbálva meghallgatja valaki, akkor meg fog erősen lepődni a hatásán. Én sem hittem volna, hogy ekkora javulást tud okozni a hangzásban. Korábban ébenfa dugaszt használtam, ami egy sima barátságos hangot ad, a legkevésbé sem agresszív tőle a hang, azonban hamar elnyeli az új húrok tranzienseit, így az volt az érzésem, hogy a húrok nem tartottak sokáig. A TUSQ-val mindegyik dugaszos gitárom egy klasszissal jobb lett.

Vannak csontból készült dugaszok, nagyon jó, telt hangzást kapunk velük, csak sajnos a csont nem egyenletes anyag, így egyik másik nem biztos, hogy egyformán fog szólni, azonban hallhatóan növeli a hangkitartást.

Azt mondhatom, hogy egy akusztikus gitáron a dugaszok és a húrlábak cseréje a legértelmesebb és leghatékonyabb befektetések, melyek valóban sokat emelnek a hangszer hangminőségén és játék komfortján.

Nylon húros gitárok

Gyakorlatilag ugyanezek mondhatók el a nylon húros gitárokról is. Egy olcsó gitáron a húrcsere máris egy más hangszert fog adni. Itt is meg lehet vizsgálni a húrok felfekvését, a nyergek anyagát. Nagyon sokat fog jó irányba változni még egy olcsóbb gitár hangja is minőségi cseréjük esetén. A klasszikus gitárosok egyáltalán nem mutatkoznak nyitottnak a különféle új anyagok iránt, ők ragaszkodnak a csonthoz. A nylon húros gitáron a húrt be kell fűzni, így a dugasszal nekik nincs dolguk. Sok gitárkészítő igyekszik javítani újítani a hangszeren, de a gitárosok 99%-a visszautasítja vagy nem mutat iránta érdeklődést, ezért a klasszikus gitár fejlődése nagyon nehézkes.

Szabó Sándor

2011-02-02 12:00:00