Kétnyakú gitárok
II. rész

6+6 változatok

A 12 +6 húros változatok problémája hamar kiderült és voltak cégek, akik készítettek 2x6 húros kivitelt is. Ez viszont azt vetette fel, hogy mi értelme van egy ugyanúgy szóló gitárból egyszerre kettőt is a nyakban tartani.....Gondolom, legalább a másik 6 húros nyak más hangszedőkkel volt felszerelve. Ide sorolható még a fent látható Fender Telecaster is.

A Richie Samborának készült kétnyakú pickup és tremolószerkezet tekintetében különbözött. A rohangálós, masírozós és ugrabugráló gitárosok nagyon meggondolják, hogy mivel ugrálnak, azazhogy hány kilóval a nyakukban.

Kétnyakú gitár a heavy metálban

A heavy metál műfajában a külsőség alapvető fontosságú. Esetenként fontosabb, mint a zene, hiszen amit csinálnak és képviselnek saját szubkultúrájukban annak a zene csupán csak eszköze. Ezért is lehet ránézésre megkülönböztetni a rockert és a metálos gitárost, már a hangszerük formája is predesztinálja őket. A japán ESP manapság a metál világ egyik vezető gitár márkája. Készítettek ők is egy igen szép darabot, egy Explorert. Bár a heavy metál semmilyen szinten nem hozható összefüggésbe a 12 húros gitárral, ennek ellenére az ESP egy 12 + 6-os változatot hozott ki. Ime:

A Flying V forma is kitermelt egy kétnyakú változatot igen érdekes módon:

A Jackson is megtette a magáét, azonban ismerve a felhasználói kört csak egy 6+6-os változatot mert bevállalni.

Nagy test nagy élvezet....

A játékosnak nem feltétlenül, azonban a gitárkészítő ezen a nagy felületen valóban kiélheti esztétikai teremtésvágyát. A fentebb bemutatott ESP már egy jó példa erre, azonban ha megnézzük ezt az elképesztő PRS kétnyakút, akkor érezhetjük igazán, hogy itt már többről van szó, mint egy gitárról, ami akárhogyan is, de valahogyan majd szólni fog a végén, de az hogy hogyan néz ki, az szerintem jobban érdekelte a gitárkészítőt:

A képzőművészi értéke megkérdőjelezhető, de a maga módján szépre való törekvésből még az sem von le sokat, ha azonnal láthatjuk, hogy egy nagyon mívesen elkészített giccs lett belőle. Amerikában ilyet gyakran látni, hiszen honnan lenne esztétikai hagyományuk...

Hazai vonatkozások

Ugyancsak a hetvenes évek második felére tehető, hogy hazánkban is megjelent néhány kétnyakú gitár. Tudok pár változatról, volt köztük Peavey, Ibanez, ez utóbbi a Gibson EDS 1275 mintájára készült. És, mint az nagyon tipikus eset ilyenkor, a kezdeti fellángolás hamar abbahagy két dolog miatt: az egyik a gitár igen tetemes súlya, a másik pedig a 12 húros nyakon való játék nehézsége. Aki elektromos gitárhoz szokott 8-as 9-es húrokkal, azok sosem lesznek képesek 12 húron jól játszani vagy egyáltalán játszani. Így a gitárok mindig gazdát cserélve vándorolnak kézről kézre, régi gazdáról újabb gazdára.

Erről beszélek....:

Ezt is eladta a gazdája, pedig a Craftsman részéről egy érdekes koncepció a 6 és 7 húros gitár metálosoknak.

Csak érdekességként: Babos Gyula is játszott egy ilyenen, ami aztán Filep Sándornál kötött ki, a mai napig is őrzi és használja, de mindkét nyak 6 húrosra van felhúrozva.....Láttam egyet az általam nagyon tisztelt Cziránku Sándornál, az is mindkét nyakán 6 húrosra volt beállítva. Ha már megemlítem a nevét ezt nagy tisztelettel teszem hiszen egyike azon fura zseniknek akik, sosem tudták megkapni azt a figyelmet amit méltán megérdemeltek volna. Az ő példája is szó szerint igaz: gitárosnak lenni sors Magyarországon...

Nagyon régen Folk Iván is játszott ilyenen és az volt az egyetlen, ami 12 húrosan is szólt. Fischer László (Korál) is látható volt egyszer a TV-ben egy ilyennel, de a gitár sorsa felől nincs további hír.

Bizonyára van még néhány 2 nyakú gitár, amik akár a falon lógnak valahol, vagy használják is, azonban senki nem használja fő hangszerként az említett problémák miatt. Sajnos több képem nincsenek a hazai vonatkozásokról.

Szabó Sándor

2008-06-28 01:10:33