Miért fontos a megfelelő áram kondicionálás gitárosok számára?

Bizonyára sokan tanulmányoztátok híres gitárosok rack összeállítását. Mi magunk is mutatjuk be a Gitárhangrendszerek sorozatban ezeket. Szinte minden igényes gitáros rackjéről készült fotókon találunk valamilyen áram kondicionáló, szűrő, regulátor, vagy pufferelő egységet. Legtöbbször Furman márkájút. Ebben az írásban szeretném felhívni a figyelmet a fontosságára. Teszem ezt két okból: Részben, mert végre a hazai igényesebb gitárosok rackjében is megjelentek a Furman áram kondicionálók, a cégnek van képviselet idehaza is, másrészt pedig azért, mert a hazai hálózat stabilitása és szennyezettsége enyhén szólva katasztrofális.

Miért van szükség áram kondicionálóra?

Sok esetben hallani turnézó muzsikusoktól, hogy a más-más helyszíneken másként szól a hangszer. Az elektromos gitárok nem harapnak úgy, ahogy máskor, valami hiányzik a hangból, ami korábban megvolt. A szintetizátorok orrhangon szólnak, hangjuk elveszti tiszta áttetszőségüket, máshol és máskor nem. A basszus elveszti az ütését, Mindez a szennyezett és nem elegendő tápfeszültségtől van.

A jelenség egyik legközvetlenebb oka, az erősítők működésének természetéből adódik. A mikor megpengetjük a gitárunkat az erősítő úgymond megszívja a hálózatot, és ha a beépített tápegység és a hálózat is engedi, akkor éppen elegendő áramot tud leszivattyúzni a hálózatból a pillanatnyi erősítési szükséglethez. Ha ez nem megfelelő, akkor a hang torzulni fog, elveszti a dinamikáját. Az ilyen fajta torzítást senki sem kedveli, még azok sem akik csak a torz hangot szeretik. Ez nem az, amire ők vágynak. A nem megfelelő tápfeszültségből adódó torzítás már kezdettől fogva ismert jelenség. Nem is véletlen, hogy a régi erősítők jócskán túlméretezett tápegységet tartalmaztak. Ha belenézünk egy ilyen erősítőbe, akkor egy hatalmas hálózati trafót és óriási kondenzátorokat láthatunk bennük. A mai erősítőkbe költség és súly takarékosság miatt éppen csak a névleges teljesítményhez garantált tápegységet építenek. Ha azonban a hálózat nem képes a pillanatnyi áramfelvételt garantálni, akkor a legjobb erősítőnk is csak erőtlenül fog szólni.

Másik ok a szennyezettség. A hálózati feszültség hullámformájának elvileg szinuszosnak kellene lennie. A gyakorlatban azonban sohasem az. Rámodulálódnak mindenféle a fogyasztók által generált zavarok, zajok, áramtüskék. Ezek szűrés nélkül mennek be az erősítőbe így kedvezőtlenül befolyásolják annak működését.

Mi a megoldás?

A legkézenfekvőbb megoldás, ha olyan áramkondicionálók használata, amik részben pufferként működve elegendő energiát tárolnak a legváratlanabb dinamika csúcsok erősítéséhez is. A torzított gitárhang ugyan kevésbé dinamikus, de az erősítő nagy torzításon hangosra felcsavarva sok energiát szív le a hálózatból. Nem mindegy tehát, hogy az adott pillanatban, különösen a megpengetés pillanatában van e elegendő tartalék a tápegységben a hang tranzienseinek a megformálására, lekövetésére. Ha már vásárolunk egy áram kondicionálót, akkor olyat érdemes venni, ami nemcsak stabilizálja az áramot, hanem meg is szűri a szennyeződéstől.

A www.profiaudio.hu honlapon tavaly teszteltünk egy FURMAN POWER FACTOR PRO áram kondicionálót. Érdemes ellátogatni a lapra és elolvasgatni részletesen a róla készült írást.

A gyakorlati megoldásra van egy célszerűbb rack-be építhető verziója is, a FURMAN PL-8.

Kisebb rackekhez, amikor csak effekteket vagy fizikai modellezésű előfokokat, erősítő szimulátorokat használunk, akkor kisebb teljesítményű kondicionálók is megfelelőek. Ilyenek lehetnek az AC 210 E. Ez a készülék csak szűri az áramot, ami az effekteknek már elegendő.

Minden egyéb esetben, amikor nagyobb teljesítményt leszívó eszközt, kombót, vagy nagyobb erősítőt használunk, akkor a nagyobb teljesítményű kondicionálók használata jelenti a megoldást.

Használatukkal a tiszta hangszín még tisztább és dinamikusabb lesz, a torzított hangszín is feszesebb, homogénebb lesz, mert nem ül rá a hangzásra a tápegység nemkívánatos torzítása.

Javasolt weblapok:

Szabó Sándor

2008-04-04 08:00:00