Pitch Shifting, avagy a hangmagasság eltolásának technikája az elektromos gitáron

II.rész

.

Az elektronikus Pitch Shifter


A hangmagasság változtatásának elektronikus módon való megvalósítása a digitális jelfeldolgozás megjelenésével vált lehetségessé. Mielőtt tovább mennénk, fontos megjegyezni, hogy a digitális pitch shifting nem a mechanikus vibrato karokat igyekezett kiváltani, hanem csupán a hangmagasság változtatásának elvét használva hozott be egy egészen más jellegű hangzást és alkalmazást. Az elvéről most csak annyit, hogy az órajel változtatásával a digitális minták visszakonvertálása a hangmagasság változással jár együtt. Ezzel a módszerrel gyakorlatilag a hallás határáig süllyeszthető vagy emelhető a hangmagasság. Kezdetben persze csupán a Chorus effekt jelent meg, ahol az órajel néhány %-os változásával csupán néhány Cent értékű hangmagasság változás történt, éppen annyi, ami a Chorus effekt előidézéséhez szükséges. A chorus effekteknek megszámlálhatatlan változata, fajtája készült az elmúlt évtizedekben. A chorus effektek egyszerű esetben 1-2 pitch shifter blokkot használnak de, fejlettebb stúdió kivitelűeknél akár 32 pitch shiftert kapcsolnak párhuzamosan.




A szabályzást egy alacsony frekvenciás (LFO) oszcillátor végezte így a gitárosnak csupán a hullámzás intenzitását, a moduláció sebességét kell beállítania. Ezért is sorolják a chorus effekteket a modulációs effektek sorába. A digitális technológia oly gyorsan fejlődött, hogy a hamarosan megjelentek a nagyobb hangtávolságokat is hajlítani képes digitális szűrők. Ezzel együtt hamarosan megjelent a digitális Whammy effekt, amelyen a gitáros már egy pedál segítségével szabályozhatja a hangmagasságot akár két oktávot is fel és le. Az egyik legismertebb Whammy pedál volt a Digitech által kifejlesztett pedál a WH-1 Whammy.




Ezzel párhuzamosan a multieffektek is nagyot fejlődtek és ez egészen a kilencvenes évek közepéig tartott, utána megtorpant a fejlődés, mert már nem volt mit kitalálni, de addig is létrejött pár érdekes, a pitch shifter technikát alkalmazó új effekt. Az új effekt az Eventide cég fejlesztése volt és Harmonizernek nevezték. Ebből egész sorozatot gyártottak és a mai napig is a cég legfontosabb terméke akár szoftveres, akár hardveres változatban.




A kilencvenes évek közepére azonban a Digitech, a Lexicon, a TC Electronic is kezdte kihasználni a „pitch technológiában” rejlő lehetőségeket és számos legendás effekt került a piacra. A Harmonizer gyakorlatilag több egymással párhuzamosan működő pitch shifter, melyeket bármely zenei hangközre be lehet állítani és ennek eredményeként egyetlen bejátszott hang akkordként szólal meg a kimeneten. Például a gitáron játszunk egy C hangot,  és a pitch shifterben – bár nevezzük most már harmonizernek- beállítjuk hogy a bejátszott hangot transzponálja 400 Cent, és egy másik szólamban 700 Cent magasságra, így az eredmény a bejátszott hanggal együtt egy C-dúr akkord lesz. Az elektronikus hangmagasság eltolásának van egy nagy előnye, mégpedig az, hogy ha torzított hangszínnel játsszuk be a hangot, akkor tisztán összeáll egy olyan C-dúr hangzássá, amit 3 gitár tudna csak eljátszani. Ugyanis a gitár hangszedőknek nemcsak harmonikus torzításuk, hanem intermodulációs torzításuk is van, ami miatt akkordokat már nem lehet játszani torzított hangszínen. Csak a kvint és a kvart hangközök viselik el az intermodulációs torzítást.

Az algoritmusok fejlődésével megvalósultak az úgynevezett intelligens pitch shifterek is, amik elsősorban az énekhang stúdió technikai kezelésében jelentettek nagy áttörést. A bemenetre kerülő hangot az algoritmus analizálja, és ha a referenciától eltér, akkor azonnal korrigálja. Ilyen a TC Helicon által megalkotott Vocalist és a későbbi fejlettebb Voice Works.




Ennek eredményeként a hamisan felénekelt sávokat valós időben korrigálja a szerkezet és nem kell újra felvenni. Ez persze oda vezetett, hogy egy egy produkcióhoz már nem a kiváló és egyéni énekhang volt a döntő, hanem az „előnyös” kinézet. A gitárosok érdekes módon nem éltek a harmonizer zenei felhasználásával, mert hamar kiderült, hogy az intelligens pitch shiftereket be kell programozni, ehhez mélyebb ismeretekre van szükség és állandó fejlődésre. A másik ok az, hogy az elektromos gitározás belemerült a torzított hangzás világ primitív zeneiségébe, és izgalmasabbnak tűnt vad, akrobata gitárosnak lenni, mint a harmóniák szövevényes világában elmerülni. Ugyanakkor a közönség sem igényli a komoly dolgokat, így a lehetőség mind a mai napig kihasználatlan maradt. Természetesen vannak kivételek, de azokról csak keveset lehet hallani.

A pitch technológia az énekeseket segíti leginkább, mert ők valóban akarják is, azaz van igényük rá. Az alábbi példa jól igazolja ezt:


http://www.youtube.com/watch?v=6RApvmAbceg


A videón a TC Helicon Harmony G-XT Vocal Harmonizer pedál bemutatója látható. A szerkezet bemenete érzékeli a gitár által játszott akkordokat és annak megfelelően épít fel az egy szólamú énekből két szólamút. Az interneten sok ilyen videó található. Az énekeseknek ma már komplett effekt egység áll a rendelkezésére. Ezt példázza aa TC Helicon Voicelive 2 nevű vokál multieffektje.




A vokálosoknak kifejlesztett intelligens algoritmusok elvileg  tökéletesen használhatók lennének a gitárosok számára is, de mivel nincs rá számottevő érdeklődés és igény, így a gitáros alkalmazásra nem fejlesztenek sokat. Ennek ellenére azért folyamatosan jönnek új gitáros effektek, mégpedig a multi effektek egy speciális újragondolt változata, mely a delay, a pitch sfifter és a looper ötvözete. Mindezek pedálos, könnyen kezelhető kivitelben készülnek. Egyik másik továbbra is igényel programozást, de távolról sem annyit, mint a ’90-es évek rack méretű nagyon bonyolult effektjei. Ezekből mutatok be néhányat egy-egy mondatban a részletesség és a teljesség igénye nélkül.


Boss PS-6


Ez a kis pedál jó kezdés mindazoknak, akiket a pitch shifter világa érdekel.




Digitech Harmony Man


Az egyik legegyszerűbben kezelhető intelligens pitch shifter. Érzékeli a bementi jel hangnemét és erre képes két szólamot is felépíteni.




Eventide Pitch Factor


A pedál kivitel ellenére stúdió minőségű igen nagy tudású intelligens pitch shifter. Minden a hang hajlításra épülő effektet képes előállítani, sőt még némi szintetizátorszerű hangzást is. (Erről a pedálról írtam tesztet is pár évvel ezelőtt a Gitárhangtechnika honlapján és ez visszakereshető.)




Néhány egyszerű recept


Az igazán kreatív effekt használat a Delay pedálok megjelenésével kezdődött. Csupán egyetlen visszhang pedállal, amin be lehet állítani 1 másodpercnyi késleltetési időt, már lehet harmonizer effektet előállítani. A szépen összeolvadó hangzáshoz kell még egy hangerő pedál is. A visszhang pedálon 500-1000 ms késleltetési időt kell beállítani és úgy, hogy 3-4-et ismételjen. A hangerő pedállal beúsztatott hang után levett hangerővel egy másik hangot úsztatunk fel és ezzel egymásra ülnek a szólamok. a 3. 4. ismétlés után az első szólam kiúszik és így állandóan frissíthető az aktuális harmónia tartalma. Ezzel nagyon jól el lehet játszani és érdekes dolgokat lehet zeneileg is alkotni.

Ugyanez hosszabb zengetővel (reverb) is megoldható, de az nem oly tiszta, mint a delay. A looper alkalmazásával ez a technika még inkább kiterjeszthető.

A jelenleg kapható pedálokkal ma már elképzelhetetlenül sokféle, eddig nem nagyon hallott hanghatás elérhető némi kis fantáziával, de főleg kísérletezéssel. Nem feltétlenül kell megvenni a legújabbat és a legdrágábbat, néha ősrégi „vintage”, már szinte elfeledett effektekkel csodákat lehet varázsolni. A minap a Vintage 52-ben jártam és éppen az jutott eszembe, hogy mennyi régi, de még mindig jól használható effektpedál van ott, amit bármikor ki lehet próbálni.

A gitáron jó esetben van egy vibrato szerkezet is, amit Delay pedállal használva máris érdekes effektet kaphatunk. Javaslom David Torn, Bill Frisell gitárosok zenéit hangzásait tanulmányozni, ők ugyan nem a népszerű rock és metál világában ügyködnek, és lehet, hogy a zenéjük nem fog semmit jelenteni, de a hangzás építésében van bőven mit tanulni tőlük. Ők nagyon messzire mentek a zenében és a hangzásban is. Az interneten sok videó található tőlük, amiken igen jó ötleteket lehet látni, hallani.


Itt egy csokorra való link:

http://www.youtube.com/watch?v=NcQtZeNSyY4

http://www.youtube.com/watch?v=uAGWG2m73HY#t=14

http://www.youtube.com/watch?v=hMy1pv3-tw4


Mindez, csupán ízelítő és fantázia serkentő. Javaslom, hogy próbáljatok ki mindent, ami csak eszetekbe jut és van hozzá eszközötök. Minden legendás hangzás amit ma annyira imádunk így jött létre!


Szabó Sándor

2013-09-29 22:10:49