Beszámoló a Hangfoglalás nevű magyar hangszerkiállításról

Nagy örömömre szolgál, hogy a Gitárhangtechnika.hu elsőként és szinte online gyorsasággal tudósíthat a Hangfoglalás nevű magyar hangszerkiállításról. Azt hiszem mindenkit váratlanul ért, amikor egyszer csak elkezdtek beszélni egy nagyszabású hangszerkiállításról, mely több prominens szervezet kezdeményezésével és közreműködésével jött létre. Bár lévén közel a tűzhöz, én hallottam róla időben és fel is tettük a portálunkra az erről szóló tájékoztatást. Kicsit azonban arra számítottam, hogy hallani lehet majd róla a rádióban, a TV-ben. Lehet, hogy megtörtént, de hozzám ezeken a csatornákon át nem jutott el az információ.

Hangszerkiállítás legalább 5 éve nem volt Magyarországon. Ez több dologra is rámutat. Részben a hangszerforgalmazó szakma nem volt egységes és bizonyos tekintetben eltávolodott a piactól. Ezt azonban érzékelte néhány a szakmában meghatározó egyéniség, így kezdeményezték a hangszerforgalmazó cégek érdek- szövetségbe való tömörítését. Ez a szervezet lett a HANOSZ, a Hangszeresek Országos Szövetsége. A Magyar Zenei Exportiroda, és a HANOSZ összefogásával végül létrejöhetett a 2006 Szeptember 14-15-16-án, a Millenáris területén megrendezett hangszerkiállítás. A kiállítás megrendezése mutatja, hogy az igencsak széthúzásoktól szenvedő magyar hangszerszakmának egy része összefogott, és bár távolról sem lett egységes,mégis azt reprezentálja, hogy egy korszak lezárult, és elkezdődött egy másik, mely sok lehetőséget kínál minden résztvevőjének a jövőben.

A Gitárhangtechnika.hu is megjelent a kiállításon. Mezey Béla, Szabó Ádám webmester és jómagam. Lévén első nap, nem kellett tartani a tolongástól. A csarnok minden négyzetcentimétere ki volt használva és tucatnyi importőr, hangszerbolt képviseltette magát nagyszerű kiállítással és egyik másik helyen bemutató programmal. Miközben a csarnokon belül a hangszerforgalmazók képviselői találkoztak egymással, a nézők a hangszereket mustrálták, addig a kinti színpadokon több produkció mutatta be élő zene keretében az adott cég hangszereit demo-koncert formájában. Mint az ilyenkor kötelező, a büfé is hadrendbe volt állítva és kellemes atmoszférában lehetett találkozni, üzletet kötni vagy csak úgy pihentetni a füleket. Az első benyomásom az volt, hogy kicsit olyan a hangulat, mint a Frankfurti kiállításon tavaszonként. Bár ez itt nem nemzetközi, hanem hazai esemény, mégis volt benne valami kellemes "Kis Frankfurt" érzet. Kellemes volt azt tapasztalni, hogy a demó koncertek kellemes hangerővel szóltak, sehol nem volt olyan nagy hangerő, hogy ne lehetett volna kényelmesen beszélgetni. Itt láttam egy érdekes kis szerkezetet, egy membrán nélküli hangszórót, melyet letettek a padlóra és a basszus tartományban rezegtette azt, éreztük a hangok vibrálását a gyomrunkban, de nem süketültünk meg. Állítólag profi hangosítók már használják a dobosoknak, hogy ők se süketüljenek meg, és így vezetik oda hozzájuk a basszus rezgéseit.

A kiállítás még egy másik dolgot is mutatott. Azt, hogy a pro-audio szakma egy néhány kivételtől eltekintve nem volt jelen a kiállításon, egyáltalán nem vettek részt a hangosító és rentál cégek, akik úgy tűnik, mintha nem is volnának részei ennek a nagy egésznek, vagy talán mintha nem is léteznének. Jóllet, az egy más kultúrkör, de azt bárki beláthatja, hogy a hangszert megvásárló és használó zenész a stúdióban vagy a színpadon csupa olyan eszközt használ, ami ehhez az iparághoz tartozik, mindenki valamilyen módon része ennek az egésznek. Nyilván a kiállítást azok számára rendezték, akik közvetlenül felhasználói a hangszeripar mindenféle termékeinek. Reméljük, hogy a jövőben a hazai hangszerszakma képviselői felismerik érdekeiket és lehetőségeiket és egy gazdagabb, teljesebb seregszemlén mutatkozhat be a megújult hazai hangszeres világ.

Először az emeleti kiállító standokat látogattuk meg. Örömmel tapasztaltam, hogy a Gitárhangtechnika.hu partnerei közül majdnem mindenki jelen volt a kiállításon. Találkozhattunk a Medgyesi Hangszerbolt szinte egész stábjával. Elhozták a legszebb PRS, Fernandez gitárokat és látható volt a Line6 gitárok mellett a legnagyobb stack erősítője teljes terjedelmében. A Taylor akusztikus gitárokból is látható volt pár modell.

   

A Chromatica cég volt azon kevesek egyike, akik képviselték a pro-audio vonalat. A Meyer Sound magyarországi képviselője Makkay Imre közelébe alig tudtunk odajutni, állandó látogatói és érdeklődői miatt inkább egy másik alkalomra datáltuk a találkozónkat. A Bertaudio Kft. az AKG, Soundcraft, JBL, es más fontos márkák importőre volt a másik fontos cég, amely képviselve a pro-audió vonalat. Új színfolt volt az Euhyitmics nevű cég, aki a Shure, Mackey, Premiere, márkák képviseletében jelent meg a kiállításon.

A fiatal cégek közül az Audmax is gazdag kiállítással, és demo programokkal képviseltette magát. A Korg, a Vox, Marshall márkák mellett a Dean gitárok voltak láthatók a standjukon.

 

Külön nagyszerű élmény volt újra látni Freddy DeMarco-t, akit minden évben láthatunk Frankfurtban valamelyik stand demonstrátoraként. Pályafutása során olyan nevekkel játszott együtt, mint Steve Vai, Zakk Wylde, Michael Schenker, Mike Keneally, Nuno Battencourt. Most éppen európai Vox workshopokat tart, így jutott el Magyarországra is. Az Audmax standján is éppen a nemrégiben tesztelt Vox erősítőkön mutatott be egy egyveleget, ami a countrytól a metálig mindent tartalmazott.

 

Ugyancsak gazdag kínálattal mutatkozott be a most már 2 éve működő Cemid Kft. A Gibson, Ovation, Hagstrom, és Hohner gitárok, valamint az AER akusztikus erősítők képviselője, importőre. Kovács László ügyvezetőt még az ATEC idejéből ismerhetjük, jelenlegi cégével, nagyszerű stábjával, frissen megerősödve mutatkoztak be. Jó volt látni a Gibson J-200 sorozatú akusztikus gitárokat, amik gondolom nem csak az én szívemet dobogtatták meg.

 

A cég alkalmazottai között régi és új ismerősöket találtam. Az egyik kedves új ismerősöm nagyszerű tetkó design-jával vívta ki őszinte elismerésemet és csodálatomat. Nem is lenne igazán érdekes a Gitárhangtechnika.hu beszámolója egy ilyen fotó nélkül. A tetkón egyébként szüleinek képe látható. Én magam nem vagyok a tetkó híve, mert számomra csupán egy örök életre szóló giccs parádé, de ez nemcsak hiperrealista mű, hanem ez valami sokkal mélyebben emberi, ami megfogott benne.

Ha már a tetkó így szóba került, volt egy másik tetkós élményem is. Volt két szemrevaló leányzó, akik a derekukat mint reklám felületet adták el. Innen azonnal lehetett tudni, hogy az Aria és az Ashdown márkák is itt vannak valahol. Nem is kellett sokáig érdeklődni, csak a lányok nyomába kellett szegődni és máris a Fejes Hangszer standján találtam magam és ott azonnal szembesülhettem Fejes Tamással, aki a Tankcsapdázás mellett importőr is lett egyben. Az Aria gitárok mellett az Ashdown, és a Diezel erősítő márkákért felel. Reméljük, hogy a Fejes Hangszert is partnereink között tudhatjuk és a fenti erősítőket hamarosan a honlapunkon is bemutathatjuk egyre növekvő számú látogatóinknak.

     

Továbbsétálva találkoztam az Amerika Hangja Kft kiállításával, ahol a Peavey mellett mostmár a Trace Elliot erősítő család is megjelent. Éppen egy nagyszerű fiatal magyar basszusgitártos tartott egy rövid slap stílusú demót, amiben az tetszett, hogy kilépett az unalmas mások által már egyébként milliószor elcsépelt egyhangnemű futamokból és nagyon ügyesen becsempészte az atonalitást is megőrizve a slap játék nyelvezetét. Remélem sokra viszi még és nem fog feloldódni az ipari szinten működő, lelketlen, zenei mélységet és egyéniséget nem tűrő haza pop szakmában.

   

Az emeleten egy külön galérián találtam meg az Eldorádó kiállítását. Végre most a Laney erősítők szinte teljes arzenálja ki volt állítva. Az Eldorádó márkaképviseletében láthattuk a külföldön egyre nagyobb sikernek örvendő Fibenare gitárokat , a Benedek testvérek hangszereit. A Fibenare gitárok közül az Erotic ragadja meg a legtöbb ember szemét. Ezeket a hangszereket rövidesen tesztelni fogja a Gitárhangtechnika.hu. Láthattuk a Samick kollekciót is ugyanezen a helyen.

A kiállításon látható volt a Yamaha, a Washburn, az Alesis, és megannyi márka. Azonban nagyon hiányzott erről a helyről az Ibanez, a HIWATT, a Fender, a pro-audió termékei közül a TC.Electronic, és még sorolhatnám. Reméljük, hogy ez a kiállítás gyökeret fog verni hosszú időre. A helyszín már most szűkösnek tűnt, és ha azt vesszük, hogy több kiállító is kedvet kap a megjelenéshez, akkor ezen a helyszínen meggondolandó lesz kiállítást rendezni. Buda egyébként is kezd a főváros minden tekintetben legdrágább része lenni. Ha csak a parkolási lehetőséget és árakat nézzük, akkor bizony egy egész napos parkolás plusz a belépő máris egy jó kerek összegbe kerül, nem mondom hogy sokba, de azt sem, hogy kevésbe.

Az kiállítás látogatottságát csak az esemény legvégén lehet summázni, azonban fontosságát semmiképpen nem lehet megkérdőjelezni. Bármi is lesz a mérlege, én személy szerint nagyon nagy dolognak tartom, hogy a Hangfoglalás úgymond megtörtént, már csak az "Áramalapítás" van hátra valamint egy olyan fajta összefogás, ami sajnos népünket egész eddigi története során soha nem tudta jellemezni. Remélem ez a jövőben legalább a hangszereseknek sikerül.

Mint első rendezvény esetében hiba lenne elhamarkodott következtetéseket levonni a rendezvény eredményességéről. Ezt meg kellett rendezni bárhol, bármikor. Ez most itt és most történt meg. Remélem jövőre valahol, valamikor találkozunk ismét még több kiállítóval.

A Gitárhangtechnika.hu ezúton szeretné köszönetét kifejezni a rendezőknek, hogy stábunknak VIP pass-t biztosított.

Szabó Sándor

2006-09-16 11:44:42