Beszámoló a VI. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválról

2007-ben immár hatodik alkalommal került megrendezésre a VI. Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál 10 koncerttel szerte az országban. Mostanra nagyszerű törzsközönség alakult ki, akikre minden évben lehet számítani. Ez a turné olyan tekintetben is különleges, hogy valamiért a zenével foglalkozó hazai lapok soha nem írnak róla, mintha nem is létezne, még az említés szintjén sem, persze ez nem a fesztivált minősíti. Ezzel szemben az amerikai Acoustic Guitar Magazin számon tartja ezt a rendezvénysorozatot és cikket is közölt már a múltban. Mára a fesztivál-turné nemzetközi rangra emelkedett és számos ország hasonló céllal alakult akusztikus gitárzenével foglalkozó szervezeteivel tart fent kapcsolatot.

Fontos, hogy miért hangsúlyozzuk ki az AKUSZTIKUS GITÁR szót. Az akusztikus gitárt és gitározást el kell választani a klasszikus gitártól és gitározástól. Míg ez utóbbiban kizárólag nylon húros úgynevezett klasszikus gitárt használnak és szinte kizárólag erre a hangszerre írt darabokat játszanak rajta. Az előadók magasan képzett diplomás előadók, akik mesterei a hangszernek, de ők maguk csak reprodukálják a zeneszerzők darabjait a lehető legmagasabb színvonalon. Az úgynevezett akusztikus gitár műfajában többnyire a fémhúros gitár dominál, de maga a műfaj- ha lehet egyáltalán annak nevezni- nyitott bármire, ami pengetett húrokon, gitárszerű hangszeren történik, műfaji korlátok és előadói attitüdökre való tekintet nélkül. Az előadók többnyire a saját darabjaikat adják elő. Vannak akik hagynak teret az improvizációnak és a kísérletezésnek. Az akusztikus gitárosok nagyobbik része nem az akadémián tanult zenét és a gitárt, hanem magától fejlesztette ki a zenéjét, a stílusát és a technikáját. Ezért ebben a műfajban az egyéniség, az eredetiség a legfontosabb értékmérő, és bizony akik már eddig eljutottak a hazai akusztikusgitár fesztiválokra, mindenki rendkívül magas színvonalon játszó előadó. Az akusztikusgitár mai mozgalma tehát felhozza mindazokat a mai modern törekvéseket, zeneileg, technikailag, ami a gitár más műfajaiban nem lehetséges saját korlátainál fogva. Ezért is izgalmas és érdekes ez a világ mert a mait, a frisset a most születőt mutatja be egy nagyon eredeti élő formában. Az akusztikus gitár hazai turnéin mindig valamilyen művészi koncepció mentén történnek a dolgok, a művészek kiválasztása, kontrasztba állítása egymással. Vannak látványosabb, szórakoztatóbb, de vannak experimentálisabb, költőibb produkciók is. Minderre azért is van nagy szükség, mert a fesztivált szervező Akusztikus Gitárzene Közhasznú Egyesület arra a nemes célra alakult, hogy hazánkban az akusztikus gitár jelenét annak teljességében mutassa be.

A külföldről meghívott muzsikusok nagy elismeréssel szólnak a körülményekről és a közönségről. Mindezek a szponzoroknak és a lelkiismeretes szervezésnek és nem utolsósorban a kiváló, érzékeny magyar közönségnek köszönhető.

A turné vidéki állomásain sok régi ismerős barát került elő, Szolnokon például minden évben legalább egy fotó erejéig újra összejön a SzaMaba Trió.

A fellépők

Az idén Peter Fingert újra láthattuk Németországból, ő volt eddig az egyetlen, aki a közönségsikerének köszönhetően újra meghívást kapott. Nem túlzás azt állítani, hogy napjaink egyik legfontosabb modern akusztikus gitárosa miden tekintetben. Az ő nevéhez kötődik az Acoustic Music Records kiadó, mely maga köré gyűjtötte a világ legfontosabb akusztikus gitárosait. A rendkívül technikás muzsikus nagyszerű komponista is egyben. Repertoárja Bachtól a saját modern kompozícióig igen széles skálát lefed.

Dylan Fowler egy nagyon megigéző welszi muzsikus, zenéje gitárjátéka a kelta hagyományokban gyökerezik. Ugyanakkor mintegy zarándok bejárja az összes kelta helyet a zenéjével és keresi a kulturális átjárókat például a balkáni zenékkel. Az eredmény nagyon izgalmas, sohasem hallott hangzást és hangulatot eredményez.

Dean Magraw az USA-ból, Minnessotából érkezett. Bár ő nem újakkal penget, hanem pengetővel, a modern amerikai szokásnak megfelelően, zenéjének alapja a ritmus és a groove. Amit manapság pengetővel és a gitárral meg lehet csinálni, azt ő mind be is mutatja. Kompozícióit áthatják a legjobb amerikai hagyományok, és sokat merít az afrikai zenéből. Nagyon könnyed szuggesztív előadó, azonnal kontaktust teremt a közönséggel, és aztán mindenkit meglep azzal az erős és dinamikus előadással, amit csak kevesen tudnak.

Szabó Sándor a turné egyik szervezője és házigazdája ez évben is bemutatta legfrissebb kompozícióit, vagy régebbiek újragondolt változatait. Bármilyen közegben is játszik, hű marad az általa megálmodott stílushoz, bemutatja mindazokat a táplálkozási forrásokat, amikből zenéje él. Mint minden alkalommal, most is igyekezett a háttérben maradni és nagyobb teret biztosítani a külföldi művészeknek.

A háttérben

A fesztivál sikere nagymértékben függ a szponzoroktól és a technikai kiszolgáló személyzettől. A hangrendszer és annak kezelése, ismerete kritikus szempont. A hangmérnök Hidasi Barnabás és a színpadi technikus Vesztergom Laura minden művészt elkényeztetnek precizitásukkal. A háttérvetítést Megyeri László végezte az idén is, ők hárman tulajdonképpen már a produkció részét képezik.

Az idén is Meyer Sound UPJ aktív monitorokkal és Mackie keverővel dolgozott a stáb. Az akusztikus gitár műfajában az erősítés elkerülhetetlen, és ha már van, akkor azt a legmagasabb színvonalon kell megvalósítani mind az eszközök, mind a kezelő tudása tekintetében. Technikai szempontból kritikusan fontos az, hogy a hangmérnök ismerje magát a műfajt, legyen betekintése a hangzásvilágába, ezen túlmenően ismerje az akusztikus gitárok akusztikai természetét. Ahány gitár, annyi sugárzási karakterisztika, ismerni kell a mikrofonokat és a különféle magnetikus és piezzo hangszedők természetét.

A stáb színvonalát dicséri az, amikor az egyik helyszínre közlekedési dugó miatt késve érkezett a csapat és a hangpróbára már nem maradt sok idő. Peter Finger, aki köztudottan nagyon igényes a gitárja hangzására azt mondta, hogy ha esetleg nem lesz idő beállásra, ezzel a stábbal neki nincs is szüksége hangpróbára, anélkül is bevállalná a koncertet. Persze a végén megvolt a hangpróba, de ez mindenképpen dicséretes a hangbrigád munkáját illetően.

A turné során az egész csapat, mint egy család él együtt. Ha az idő és a körülmények engedik, együtt vacsorázik a stáb és a művészek, mindenki nagyon kedves és figyelmes egymással, sok a viccelődés, a hangulat nagyon jó, azonban az egymás iránti tisztelet mindig nagyon érezhető. A muzsikusok tisztelik a hang- és videó stábot, ők pedig a művészeket, és ezt kifejezésre is juttatják, nem csupán egymás között, hanem a közönség felé is. Ez nagyon fontos, mert ha nem lenne jó a hangulat, akkor azt érezné a közönség is a produkcióban.

Gitárok

Érdemes kissé közelebbről bemutatni az idei előadók gitárjait. Peter Finger saját maga készített egy akusztikus gitárt magának, ez már nem az első hangszere. Évek óta gyűjtögette a legfinomabb anyagokat. A tető egy nagyon különleges habos fenyőből készült, a káva és a hát brazil rózsából, a nyak mahagóniból és ébenből.

A gitár erősítéséhez egy újonnan kifejlesztett Shadow gyártmányú rendszert használt, a nyak végére felszerelhető magnetikus pickupot ( NanoMag) és a húrláb alá szerelt teljesen újszerű hangszedőt ( NanoFlex).

Dylan Fowler egy kanadai gitárkészítő asszony, Shelley D.Park által készített Maccaferri stílusú gitáron játszott. Érdekes, hogy a Maccaferri gitárokat kizárólag a Django Reinhardt stílusában játszók használják, kemény pengetővel pengetve. Polifónikus pengetéssel ráadásul mély C hangolásban senki meg sem próbálta használni Dylan Fowleren kívül. Érdemes feleleveníteni a gitár történetét. Dylan jó ideje a CGCFGC hangolással játszik, ami egy hanggal mélyebb a jól ismert DADGAD hangolásnál. Dylan keresett egy kissé lantszerűbben megszólaló gitárt, amit nem is véletlenül egy Maccaferi stílusú gitárban talált meg. Annak ugyanis a tetőmerevítése ugyanolyan, mint a lantoké. Az első ilyen gitárja nem volt valami jó minőségű, de 5 évvel ezelőtt, amikor Vancouverben játszott a koncert végén megszólította egy asszony, aki nem volt más, mint maga Shelley D. Park. Azt mondta Dylannak, hogy tökéletesen érti miért Maccaferri gitárt használ. Javasolta, hogy ő épít egyet, ami minden tekintetben Dylan kelta zenéjéhez lesz hangolva, úgy hogy a Maccaferri vonások megmaradjanak a hangzásban. El is készült a gitár és Dylan nagyon boldog ezzel a hangszerrel, nem is véletlenül, mert nagyon különlegesen szól mindössze egyetlen nagymembrános mikrofonnal kierősítve.

A gitár menzúrása 640 mm és a húrvastagságok sem hétköznapiak:
Magasról a mély felé: .015, .020, .026, .034, .047, .070
Az első két húr sima acélhúr többi foszfor bronz sodrott húr.

Dean Magraw egy 20 éves Martin D-16M gitárral érkezett, benne egy L.R. Baggs piezzoval, melyet egy ugyanilyen márkájú ParaDI boxon keresztül vitt a keverőbe. Érdekes, hogy miközben pengetővel játszik igen bonyolult akkord szólisztikus groove-os szövetben, igen vastag húrokat használ:
Magastól a mély felé: .014, .017, .024, .032, .045, .054

Persze az átlagos amatőr gitáros el sem tudja képzelni, hogyan lehetséges egyáltalán ilyen vastag húrokon, normál EADGHE hangolásban akár egyetlen akkordot is lefogni. Dean Magraw állandóan gyakorol, és hihetetlen kondíció van annak a kis embernek a kezében. Minden este hibátlanul játszott, egyetlen rossz hang nélkül.

Szabó Sándor a koncertturné házigazdája több érdekességet mutatott be ezúttal is. Az idén a Lakewood Custom bariton gitárja már kontra G hangolásban szólt módosított Nashville-i hangolásban. A gitárban egy L.R. Baggs iMix rendszer volt, mely tartalmaz egy M1 magnetikus hangszedőt és egy iBeam piezzo hangszedőt a húrláb alatt. Sándor kizárólag az M1 pickupot használta, sosem szólt ilyen vastagon és mélyen még bariton gitár. Az M1 azért is teljes értékű hangszedő, mert nemcsak a húrrezgést, hanem a test rezonanciát is érzékeli.

A bariton gitár az alábbi húrozásban szólt:
Magastól a mély felé: .020, .026, .022, .016, .059, .076

Ezen a turnén debütált a George Ziatas által készített 14 bundos nyakú nylon húros gitárja. Hatalmas hangerejével, kiegyenlített hangjával és kiszámítható sugárzásával nagyon könnyen lehetett hangosítani. A turné elején még carbon húrok voltak rajta, de a gitár oly széles spektrumban szól, hogy visszakerültek rá a hagyományos nylon húrok, amitől még vastagabb lett a hangzása, szép gazdag tónussal. Hidasi Barna a hangmérnök csodálkozott is, hogy miként szólhat egy gitár koncert hangolásban ilyen vastagon, mintha minden D-re lett volna hangolva. Ezúttal a színpadon volt látható és hallható egy Line6 Variax gitár. Sándor használta egy kompozíciójában, majd a legvégén, amikor mind a négyen együtt játszották a híres Fleetwood Mac számot az Albatrost, ismét előkerült. A Variax különösen együttesben nagyon jól használható, több gitárral együtt, jól processzálható és a beépített kompresszora révén mindig képes kiszólni a mixből.

Az idén nem voltak említésre méltó elektronikák, kütyük, looperek a színpadon. Az egyetlen effekt egy TC zengető volt. Mindenki igyekezett a gitár természetes hangját közvetíteni.

A támogatók

Mint már 6 éve folyamatosan a koncert védnökségét a Bp. Főváros XI. kerület Önkormányzata vállalta. Külön köszönet illeti a művészet pártoló Balázs Gyula tanácsnok urat, aki minden évben végigviszi a fesztivál támogatását.

Nagyon fontos hangtechnikai cégek csatlakoztak a támogatókhoz: Ezúton mond az Egyesület köszönetet a Chromatica Kft-nek, a Meyer Sound hazai képviseletének, személy szerint Makkay Imrének, továbbá az Eurhytmics Kft-nek a Mackie keverőért és a video installáció támogatásáért, személy szerint Molnár Sándornak és Megyeri Lászlónak.

Itt megemlítenénk, hogy a ProfiAudio honlapján hamarosan egy részletes írás lesz olvasható erről a hangrendszerről.

Az idén is rendelkezésünkre álltak az AER színpadi erősítők és monitorok az AER Közép-Európa Bt, személy szerint Kovács László támogatásának köszönhetően.

Köszönet illeti Molnár Bence és családja, valamint Szabó Antal támogatását.

Az idén a szponzorok sorába aktívan csatlakozott a Sound Work Kft, személy szerint Medgyesi Tibor hangszerkészítő mester, aki a produkció részeként minden helyszínen kiállította a Line6 és a Taylor akusztikus gitárok színes választékát. Az egyesület ezúton is szeretné kifejezni köszönetét Medgyesi Tibornak.

Végezetül köszönet illeti a Magyar Televíziót, személy szerint Pusztay Andrást. Ebben az évben az MTV felvételt készített az A38 Hajón játszott koncertről, melynek leadásával remélhetőleg nagyobb publicitást kap ez a fesztivál.

Mi lesz 2008-ban?

Remélhetőleg ismét lesz gitárfesztivál-turné, immár a VII.-ik. Annyit már lehet tudni, hogy két egzotikus gitáros és két európai művész fog izgalmas kontrasztot alkotni. Az idén az A38 Hajón játszott koncertre egy cseh kulturális delegáció látogatott és ott helyben lekötöttek egy brnói és egy prágai koncertet 2008-ra. Végre egy hazai produkció ilyen módon is kikerül az ország határain túlra is. Mindez csupán attól függ, hogy sikerül-e továbbra is megtartani a támogatókat. A muzsikusokon nem múlik, a közönségen sem, ők nagy örömmel látogatnak el a koncertekre.

Szabó Attila

2007-05-31 18:28:45