DEMJÉN 60 ÉV

SZUPERKONCERT
BUDAPEST SPORTARÉNA
2006.12.30.

Őszintén bevallom sokat törtem a fejem azon, hogyan is kezdjek hozzá egy ilyen nagyszabású, sok szempontból rendhagyó koncert ismertetőjének az írásához, ami ráadásul a gitárhangtechnika.hu hasábjait gazdagítja. Ez utóbbi tény némileg megnehezíti a feladatomat, hiszen szem előtt kell tartanom azt, hogy egy szakmai oldal felkérésének teszek eleget. Nehéz dolog ez, mivel nem egy "bulvárcikk" írását tűztem ki célul, nem is ezt várja tőlem senki, hanem azt, hogy az oldalon érdeklődő célközönség számára egy mindent átfogó technikai összefoglalót nyújtsak. Emellett fontosnak tartom azt a szempontot is, hogy egy zenebarát, rajongó, vagy bármilyen okból idelátogató számára is olvashatóak legyenek a mondatok, mivel mindenki számára izgalmas lehet egy kicsit belátni a színfalak mögé, nem csak a szakavatottaknak. Mint azt sejteni lehet, egy ilyen koncert háttere minden szempontból borzasztó összetett és bonyolult. Sokan bele sem gondolnak, hogy egy három órás produkció megvalósítása, sok-sok hónapos szervezőmunkát, állandó odafigyelést, próbákat igényel a zenekar részéről, és lassan, de eljön az a nap, amikor egyesítve az erőket hatalmasat kell "durrantani" a 13000 jelenlévőnek! Hát itt ez a nagy nap, de lássuk ki az, aki ekkora tömeget megmozgat ezen az estén.

Demjén Ferenc nevét, (akit sokan csak Rózsinak szólítanak), véleményem szerint senkinek nem kell bemutatni, legyen zenerajongó, vagy akár zenész. Neve több népszerű produkcióból ismerősen cseng, Számum, Dogs, Liversing, Meteor, Sakk-Matt, Tűzkerék, Bergendy, V'Moto-Rock. Ezekben a zenekarokban énekelt, basszusgitározott, zenét szerzett, dalszövegeket írt. Amikor a körülmények megkívánták, és úgy érezte váltani kell, továbblépett és szólókarrierbe kezdett, de nem akármilyenbe! Körülvette magát az ország legjobb zenészeit ötvöző csapattal és velük együtt közreműködve egy igazi supergroup-ot varázsolt közönségének a színpadra! Ebben az évben több, mint ötven koncertet adott a zenekar hazánkban, de a környező országban is megfordultak a 60 éves jubileumi turné keretén belül, mely utolsó állomásának a Budapest Sportaréna adott otthont. A csapatot olyan neves muzsikusok alkotják, mint: Závodi Gábor (billentyűs hangszerek, vokál), Menyhárt János (gitár), Kovács Barnabás (basszusgitár), Solti János (dob), Vass Attila (billentyűs hangszerek), Vincze Tamás (ütős hangszerek), Demeter György (vokál, akusztikusgitár), Bársony Attila (vokál). A felsorolásból kiderül, hogy nem egy klasszikus pop-rock együttes felállását mutatja sem a csapat létszám, sem a hangszerek összeállítása. Ennél sokkal többről van szó. Ez a produkció minden tekintetben maximalista hozzáállást követel a dalok megszületésétől, a hangszerelésen és a stúdiófelvételeken át az élő megszólalásig. Koncerten a zenekar és a rendezők teljes mértékben igyekeznek eleget tenni a hallgatók elvárásainak, tehát a kiszolgáló technikára hárul a feladat: minden eseményt közvetíteni kell megszólalásban és látványban egyaránt. Ehhez természetesen nagy szükség van a rendszert összeállító és üzemeltető szakemberekre, de fontos egy olyan professzionális technikai háttér összeállítása is, ami erre a feladatra alkalmas, és kielégíti a közönség elvárásai mellett a zenészek igényeit is.

A következő sorokban szeretnék bemutatni olyan színpadi felszereléseket, melyek ezen a rendezvényen kompromisszumok nélkül megfeleltek, és a zenekar hozzájárulásával fényt deríteni néhány alkalmazott technikai trükkre, titokra is.

Színpadkép

Az egyszerűség és az áttekinthetőség kedvéért egy beszámozott felülnézeti ábra segítségével szeretném felvázolni a zenekar tagjainak, illetve hangszereiknek elhelyezkedését a színpadon.

A rajz frontvonalának közepén helyezkedik el egy mikrofonállvány (1), ami mögé az est főszereplőjét várjuk, miután elhangzik a koncertet megnyitó rövid zenei bejátszás. A hangerő növekedésével párhuzamosan, fokozódik minden jelenlévő adrenalin szintje, hiszen az intró alatt a zenekar tagjai már elfoglalják helyüket hangszereik mögött.

Elkezdődik a koncert: színpadon Demjén Ferenc és zenekara... (Innen folytathatnám egy személyes élménybeszámolóval, de ezt inkább a végére hagyom...)

Miután áttanulmányoztuk a rajzot, és a rövid bevezetés alatt magunk elé képzeltük a színpadképet, lássuk milyen technikai eszközökkel találkozhatunk ezen a porondon.

Elsőként, a Rózsi énekhangjára alkalmazott mikrofon bemutatásával kezdeném. Ennek kiválasztáskor nem jöhetett szóba semmilyen kompromisszum, ezért került képbe a Beyerdynamic felsőkategóriás termékei közül a TGX-60 típusú dinamikus, hipercardioid karakterisztikájú vokál mikrofon. Énekhangját kristálytisztán közvetíti a hallgatók felé.


Demjén Ferenc
(a képet Németh Natália készítette)

Hangszerek, erősítők

A főszereplő után, másodikként Závodi Gábor (2) hangrendszerének bemutatásával folytatom, aki talán a legtöbb eszköz felhasználója ezen a színpadon. Gábor a nagyszerű billentyűsjáték mellett a háttérvokál megszólalásában is erősíti a csapatot. Itt kell megemlítenem, hogy a színfalak mögött a zenekarvezetői feladatokat is ellátja, de nagymértékben kiveszi részét a zeneszerzésben, hangszerelésben, sőt még a felvételek és a lemezmunkálatok is saját stúdiójában folynak. Az Ő legfontosabb hangszere egy Roland A90 EX típusú kalapácsmechanikás mesterbillentyűzet, melynek elsősorban zongora hangmintáit használja, de a MIDI kimenetein keresztül több szintit is vezérel, ilyen például egy KORG WS-SR modul. Ennek a hangjait (általában fúvós, vonós és egyéb hangminták) egy hangerőpedál segítségével keveri hozzá az A90-ből megszólaló alaphangszínhez.


A képen felül a KORG KARMA, alul pedig a ROLAND A90 EX billenytűzet


A vocoder szerepét is betöltő V-Synth XT

Ezen kívűl a mesterbillentyűzetről kap MIDI utasításokat egy Roland V-Synth XT modul, ami elsősorban a vocoder (vokálszintetizátor) feladatát látja el, közvetlenül ehhez csatlakoztat egy mikrofont, és éneklés közben a billentyűkön játszva a jellegzetes effekt lesz hallható. Ezeken kívül két Yamaha TF1 modult is vezérel a központi billentyűzetről, aminek elektromos zongora hangszíneit részesíti előnyben. A másik legfontosabb hangszere egy KORG Karma szintetizátor, amelyet a szólói alkalmával használ fel legtöbbször, de színesítve a dalok megszólalását, különböző effekteket és groove-okat is ebből varázsol elő. Külön rack-ben található egy Roland VSR-880 Harddisc Recorder amin a koncert intrója, bejátszásai vannak rögzítve ezzel is gazdagítva a koncert hangzását. A központi rack-ben találhatunk egy TC Helicon énekprocesszort, és egy Alesis Multimix 12R keverőt, amibe végül minden szinti, hangmodul jele összegződik, majd ennek kimenetéről irány a központi keverőasztal, és egy saját monitor-rendszer. A visszahallgatás egy Roland PM-3 aktív basszusládán, két Electro Voice SX-80-as hangfallal kiegészítve történik.


Gábor rack-je: felül a VSR-880 HD Recorder, lejjebb a TC Helicon énekprocesszor és az Alesis Multimix keverő, alattuk a KORG WS-SR és a két YAMAHA TF-1 hangmodul


Gábor a koncert közben
(a képet Németh Natália készítette)

A következőkben Kovács Barnabás (3) basszusgitáros felszereléseit szeretném bemutatni. Ezen a koncertsorozaton két felsőkategóriás gitárt használt, mindkettő Ernie Ball MUSICMAN StringRay5 típusú. Ahogy a nevükből is sejteni lehet, öthúros modellekről van szó. Közös tulajdonság e a hangszerekben, hogy a mágneses hangszedők mellett megtalálható bennük a piezzó-kristályos elektronika is. Ami viszont fontos különbség viszont, hogy az egyik bund nélküli (fretless) basszusgitár. A hangszerek felhasználását elsősorban a zenei környezet határozza meg. Az utóbb említett modell a lágyabb, finomabb hangvételű dalokban kap szerepet. A mágneses hangszedőket választva a bund nélküli basszusgitár jellegzetes hangját, a piezzós elektronika használatával pedig, gyakorlatilag egy elektromos "nagybőgő" hangszínét hallhatjuk. A másik gitár a rock-os, keményebb megszólalású dalokban kap feladatot, elsősorban a mágneses hangszedők tulajdonságait kihasználva, de ezen is átkapcsolhat bármikor a másik elektronikára, így könnyedén elérhetővé válik egy elektro-akusztikus basszusgitár hangja. A két hangszer nagyszerű választás minden szempontból, a rengeteg hangszínválasztási lehetőség pedig sokoldalú felhasználást tesz lehetővé bármilyen műfajú dalban. A gitárok jele a szintén professzionális igényeket kielégítő EBS TD-650 típusú basszuserősítőbe kerül. Ez a 19" széles, 3 Unit magas rack-es modell, egy 650W teljesítményű MOSFET végfokot és egy hibrid előfokot foglal magába. Ez utóbbi annyit jelent, hogy egy kapcsoló segítségével választhatunk: a csöves vagy a tranzisztoros előerősítő áramkört kívánjuk használni. A végfok, egy szintén az EBS cég által gyártott Evolution Pro Line 2000 típusú basszushangfalhoz csatlakozik, melyben található hat darab 10"-es hangsugárzó, és egy 2"-es tweeter. Ez a rendszer segíti tehát, hogy Barnabás zseniális játéka mindig teljes mértékben hallható legyen a koncertek alkalmával, képviselve ezzel a zenekar megszólalását a mélyhangok tartományában.


A két Ernie Ball Musicman StringRay5, jobbra a bundnélküli modell látható


Az EBS TD-650 erősítő a hozzátartozó Evolution Pro Line 2000 6x10”-es hangfallal


Barnabás a koncert közben
(a képeket Németh Natália készítette)

Elérkeztünk a színpadkép hátsó vonalán felálló ritmusszekcióhoz. A dobok mögött egy igazi zenészlegenda Solti János (4) foglal helyet. Róla illik tudni, hogy stúdiózenészként több mint 400 lemezen hallható játéka, szakmai pályafutását több díjjal is kitüntették. A koncerteken használt dobfelszerelése egy 1989-ben vásárolt YAMAHA Power Recording Custom modell.


A YAMAHA Power Recording Custom dobfelszerelés a Zildjian „K” sorozat cinjeivel kiegészítve

A kép segítségével üljünk be képzeletben egy kicsit a dobjai mögé és nézzük meg miből áll az Ő birodalma! A 22"-es nagydobot Remo Power Stroke bőrökkel szerelte fel, melyeket DW lábgépekkel szólaltat meg. Előtte és mellette jobb oldalán öt tom található (balról-jobbra) a következő méretekben: 8", 10", 12", 14", 16"-es, mind Remo C.S. bőrökkel. Két pergődobot használ játékában, az egyik egy 5,5x14" -es Sonor Designer (középen) a másik egy 5x10"-es Magnum Piccolo, melyet rézből készítettek (bal szélen). A cinek terén a török Zildjian cég "K" sorozatára esett a választása. Bal kéz felől helyezkedik el a 14"-es K Dark lábcin, felette egy 14"-es Oriental China, egy 10"-es Splash és egy 16"-es K Dark Crash. Jobb kéz felől négy tányér található: 14"-es K Dark Crash, 22" K Heavy Ride, 18" K Dark Crash, és egy 16"-es Oriental China. A dobtestek Pearl gyártmányú karámra vannak felfüggesztve. A dobok és a cintányérok megszólaltatásához Dave Weckl nevével fémjelzett Evolution ütőket használ, de eszköztárában háromfajta timpani verő, és lágyabbtól az egészen keményig a különböző seprűk is megtalálhatóak.


A YAMAHA Power Recording Custom dobfelszerelés bármilyen nézetből nagyon jól mutat a színpadon, hangján hallható, hogy egyedi hangszer szólal meg Solti János kezei alatt

Szintén a ritmusszekcióhoz tartozik Vincze Tamás (5) személye is, aki már 12 éve dolgozik együtt Rózsival. A legkülönbözőbb ütőshangszereket szólaltatja meg a koncerten, melyek technikáját Kovács Gyula tanár úrnál sajátította el. Számos zenekarban megfordult már, vendége volt Zoránnak, az LGT-nek, játszott az R-go együttessel, és a Neotonnal is. Hangszerei között találkozhatunk a kongákkal, tomokkal, cinekkel, cabassával, shaker-rel és mindenféle csörgő, csilingelő tárgyakkal. Tamás kreativitását mi sem bizonyítja jobban, mint saját készítésű hangszerei, melyek hangját (ha figyelmesek vagyunk) gyakran hallhatjuk a zenében. Szertárában például megtalálható egy sokak számára csak szerszámként emlegetett közepes méretű villáskulcs is, melyet Ő hangzásvilágának kiszélesítésére használ.

 


A mindig jókedélyű Vincze Tamás, ütőshangszereivel körülvéve a beálláson...


...és a koncerten
(a képeket Németh Natália készítette)

A színpadrajzot félkörívben bejárva, jobb oldalon foglal helyet Vass Attila (6) aki Gáborhoz hasonlóan, szintén billentyűshangszereken játszva színesíti a csapat megszólalását. Rózsival 13 éve dolgozik együtt, polgári foglalkozása szintén a hangszerekkel kapcsolatos: billentyűs szakértőként dolgozik egy világvállalat Kelet-európai képviseleténél. Ebben a felállásban elsődleges feladata, hogy játékával, hangszíneivel kiegészítse, vagy sok esetben éppen megalapozza a zenekar hangzását. Két fontos hangszere van, egyik a Roland V-Combo VR-760, amelyből gyakran hallhatjuk a legendás Hammond orgona hangját, a zongoráét, de mesterbillentyűzetként is szerepet játszik, hiszen ennek MIDI kimenetéről vezérli a rack-ben található Roland Fantom XR hangmodult. Ebből rengeteg hangmintát felhasznál: innen származnak a különböző fúvós, vonós szekciók hangjai, de olykor az effekt jellegű kiegészítések is. A másik nélkülözhetetlen szintije egy Roland JP-8000, amelyen gyakran szólisztikus részeket játszik. A hangszerek sokoldalúságát kihasználva, szép számban megszólalnak egészen egyedi hangszínek is, melyek egyértelműen Attila magasfokú szakértelméről árulkodnak. A rack-be szerelve találunk egy Mackie 1402-VLZ típusú keverőasztalt is, ezen összegzi hangszerei jelét, majd innen küldi a központi keverőbe és saját monitor-rendszerébe. Az utóbbit, két fülmagasságban elhelyezett Roland Cube CM-30 aktív monitorhangfal alkotja, melyeket kiegészített egy Wharfedale PB-208 aktív basszushangfallal, ami közvetlenül a zongoraszéke mögött kapott helyet.


A képen felül a JP-8000, alatta a V-Combo



Felül a Mackie 1402-VLZ keverő, alul a Fantom XR hangmodul


A monitorként használt Cube CM-30


Attila a beállás alatt éppen a V-Combo hangszerén játszik...


... és a koncerten is
(a képet Németh Natália készítette)

A zenekar gitárosa: Menyhárt János (7), akinek nevét, azt hiszem szintén nem kell bemutatni sem a zenésztársadalomnak, sem a hallgatóságnak. Pályafutása már 30 éve szorosan összeforr Rózsiéval, alapító tagja volt a V’Moto-Rock-nak, mely zenekar tagcsere nélkül aratta óriási sikereit tizenkét évig. Játszott és zenét szerzett az MHV-ban, Kovács Kati, Katona Klári, Koncz Zsuzsa, Cserháti Zsuzsa, Szűcs Judit, Homonyik Sándor zenekarában, és talán még nem is teljes a felsorolás! Menyus azon gitárosok közé tartozik, akik nagy idő és energia ráfordítással, rendkívül precízen állítják be gitárhangzásukat. Esetében mindenképpen hallható a befektetés eredménye, hiszen hangszínei egyediek, jellegzetes játéka mellett sokszor ezekről is felismerhető jelenléte a zenében. Egyáltalán nem sorolnám a "konzervatív" gondolkodású gitárosok közé, teljes nyitottsággal fogadja be és alkalmazza az újdonságokat, nem csak a hang, hanem a játéktechnikában is. Dallamvilága sokaknak ismerős lehet a koncerteken, mivel ebben a formációban is meghatározó egyéniség a dalszerzés területén. Felszerelésének központi egységét egy Roland VG-8 típusú modellezős gitárprocesszor alkotja, amelyből néha szintihangok is előkerülnek. Ennek meghajtásához a hozzátartozó Roland GK-2A hangszedőt használja, amely gyakorlatilag a húr rezgésének folyamatát érzékeli, majd az analóg jelet digitalizálja, ami bekerül a VG-8 processzorába ahol számára értelmezhető MIDI eseményekké alakul tovább. Ezt a MIDI hangszedőt egy Fernandes, Sustainer elektronikás gitárra szerelte fel, amiben a húrlábnál egy DiMarzio PAF Pro található. Ennek a mágneses hangszedőnek a jelét keveri össze a VG-8 fizikai modellezésen alapuló hangjával és végül innen kap vonalszintű jelet a keverőasztal. Semmit sem bíz a véletlenre, nincs gitáralap, se mikrofonozás, így garantáltam azt a hangot hallhatjuk tőle koncerten is ami a lemezfelvételeken megszólal. Viszonylag kevés hangszínt használ, ezeket viszont minden zenei körülményt figyelembe véve illeszti be a dalokba. Gitárjátékába nagyszerűen beleépítette a sustainer elektronika által felkínált lehetőségeket, gyakran hallhatjuk szólóiban, kíséreteiben egyaránt.


A Roland VG-8 gitárprocesszor


A Fernandes gitár közelebbről, láthatjuk a hangszedőket és a GK-2A Hexa pickup-ot


Menyus gyakorlás közben

Egy kicsit visszatérve a rajz hátsó vonalához, az ütőshangszerektől jobbra lép színpadra Demeter György (8), a zenekar egyik vokalistája. Gyuriról is tudni kell, hogy kisiskolás kora óta foglalkozik a zenével, erre az időszakra tehető, hogy zongorán, később trombitán tanult játszani. Első zenekarában gitározott, de mivel az énekes és a dalszövegíró poszt is üres volt, így mindkét feladatot magára vállalta. A nyolcvanas évek közepén megalakította a "Rózsaszín Bombázók" zenekart, majd később alapító tagja volt az XL Sisters formációnak, mellyel egyetlen albumuk jelent meg "Nagy test, nagy élvezet" címmel. A felbomlás után Bulldózer néven folytatja a muzsikálást barátaival, ami kisebb kihagyással ugyan, de egy manapság is aktívan tevékenykedő csapat. A zenei pályafutása mellett a színházi légkör is magával ragadta, eljátszotta a "Rocky Horror Show" című darabban Eddie szerepét, később a Piccolo színház társulatában több fő és epizód szerepet is elvállalt, jelenleg a Musical Company vezetőjeként alkot. Eddig megközelítőleg 70 lemezen vokalista, 10 lemezen szövegíróként működött közre. Závodi Gábor hívására áll be Rózsi zenekarába, ahol már 14 éve erősíti a csapatot vokalistaként. Koncerteken néhány dalban gitáron is játszik, ha a hangszerelés úgy kívánja, hogy Menyus elektromosgitárja mellé egy akusztikusgitár hangjára is szükség van. Erre a célra egy Ibanez AEG10E típusú elektro-akusztikus gitárt választott, melyben Fishman Sonicore hangszedő és Ibanez SST előerősítő kapott helyet. Hangosítása egyszerű: a hangszer szimmetrikus XLR kimenetén keresztül csatlakozik a keverőasztalhoz.


Gyurit éppen a koncert előtti bemelegítés közben kaptam lencsevégre, kezében az Ibanez gitárral

Szintén a színpadrajz hátsó vonalában, a dobfelszereléstől balra áll Bársony Attila (9), aki a csapat másik vokalistája. " ...Sosem volt elsődleges célom, hogy a színpadon elől álljak, viszont gyerekkori vágyam volt, hogy Demjén Rózsi mögött vokálozhassak és ez sikerült... ". 1994-ben teljesült Attila vágya, hiszen ebben az évben már Rózsi zenekarával állhatott az egykori Budapest Sportcsarnok színpadára. Egy évvel később, már nyári turnéján és Fél száz év című lemezén is közreműködött. Első szólólemeze 1997 tavaszán jelent meg Bársony Attila, majd két év múltán követte második, Lebegés címmel. 2006-ban elkészült új nagylemeze, Hamis álmok címmel, mely megjelenésre vár. Az új albumra Demjén Rózsi is írt három szöveget, valamint közreműködött basszusgitáron is.


Bársony Attila
(a képet Németh Natália készítette)

A koncertek alkalmával egy speciális effekt berendezést is használ, mellyel természetes énekhangja mellett akár több szólam is megszólalhat. Ez a dán TC Electronic cég által kifejlesztett TC Helicon VoiceWorks énekprocesszor.


A kifejezetten énekhangra fejlesztett TC Helicon VoiceWorks processzor

Bízom benne, hogy ebben a néhány mondatban sikerült bemutatnom a zenekar tagjait, és az általuk megszólaltatott hangszerekről és felszerelésekről is érdekes képekkel, információkkal szolgálhattam.

A monitor rendszer

A következő mondatok a monitor rendszerről fognak szólni ami lehetővé teszi, hogy az előadók a színpadon, jól hallják saját játékukat, de megfelelő arányban szólaljon meg mellette a kollégák közreműködése is.

A hangszerek, mikrofonok jelei egy keverőasztalba futnak be, ezek esetünkben összesen harminchét csatornát foglalnak el. A zenészek felmerülő igényeinek megfelelően ezeket a vonalszintű jeleket kell keverni a monitor utakba, majd felerősíteni az erre használatos végfokokkal, végül elküldeni a közvetlen közelükben elhelyezett hangfalakba. Néhány esetben nincs szükség a vonalszintű jel külön erősítésére, mivel a két billentyűs aktív monitorhangfalakat (ezek saját végfokkal rendelkeznek), Bársony Attila pedig URH-s fülmonitort használ. Összesen tíz monitor útra van szükség, ebből nyolc út erősítésére kellenek végfokok, melyekre összesen tizenkettő monitorláda kapcsolódik (ezek elhelyezkedését a színpadrajzon láthatjuk). A monitorkeverés egy Yamaha PM 4000 típusú keverőasztalon történt.


Yamaha PM 4000


Monitor EQ rack, Klark Teknik DN 360 grafikus hangszínszabályzókkal

A monitor utakhoz külső eszközök is kapcsolódtak, a hangszínszabályzásra hat darab Klark Teknik DN 360 grafikus EQ állt rendelkezésre, melynek darabja két csatornát képes kiszolgálni, a másik rack, dinamika és effekt processzorokat tartalmazott:

  • 2 db Drawmer DS404 Quad-Gate,
  • 2 db Drawmer DL441 Quad Auto Compressor Limiter
  • 2 db Yamaha SPX990 Multieffect processor
  • 4 db Sabine FBX 1020 Plus Feedback Exterminator.

Külön konténerekben kaptak helyet az URH-s mikrofonok vevő egységei és fülmonitorokat kiszolgáló adók.



URH-s adók, vevők

A színpadon a megfelelő hangerőt és a minőségi megszólalást Martin LE 400-as monitorhangfalak garantálták, melyeket Amcron Macro-Tech 1201-es végfokok hajtottak.


Martin LE 400-as monitorládák a színpadon

Hangosítás

A monitor rendszer áttekintése után, nézzük meg milyen eszközök gondoskodtak arról, hogy a közönségnek hangzásban is maradandó élményt nyújtson a koncert.

Mint azt említettem, a hangszerek és mikrofonok jelei, ez esetben harminchét csatornán szólalnak meg. Ennek megfelelő összekeverése nem egyszerű feladat. Megvalósításához rendkívül fontos egy erre alkalmas keverőasztal, és nem utolsó sorban a jó szakember jelenléte. Szeretném bemutatni a Digico D5 Live digitális keverőasztalt, és a koncert hangmérnökét: Kiss Jánost, akit a szakmában egyszerűen úgy szólítanak: "Gagyi" (hozzáteszem, ragadványneve nem szakértelmét minősíti, keletkezése más történetből ered... :-) )

A következőkben, ismerkedjünk meg a teljes rendszerrel, amely gyakorlatilag az egész produkció hangját közvetíti a hallgatók felé.


A Digico D5 Live keverőasztal


A Digico D5 Live érintő képernyője, mely azonnali beavatkozást tesz lehetővé bármely csatornán


Munka közben a hangmérnök: Kiss János "Gagyi"

A színpadon a jelkábelek egy speciális multicore-ba csatlakoznak, majd a jelek, egyetlen optikai kábel segítségével jutnak el a Digico D5 "front" keverőbe.


Multicore, optikai csatlakozással

A D5-höz csatlakoztatott külső eszközök, processzorok két rack-ben kaptak helyet:


F.O.H. (Front Of House) rack

  • TC Electronic M2000
    Studio Effect Processor
  • Lexicon PCM 80
    Digital Effect Processor
  • Lexicon PCM 90
    Digital Reverberator
  • TC Electronic TC2290
    Dynamic Digital Delay
  • DBX 576
    Vucuum Tube Preamp
  • Drawmer DL241 (3db)
    Dual-Auto Compressor
  • Drawmer DS201 (3db)
    Dual Gate
  • BSS TCS 804 (2db)
    Time Corrector
  • Beyerdynamic ASL BS210
    Intercom
  • Meyer Sound LD-3
    Line Driver
  • Klark Teknik DN 360 (2db)
    Graphic Equaliser

A D5 kimeneti csatornái, összesen harmincnégy, oldalanként tizenhét Meyer Sound MD3 Line Array rendszerű aktív hangfalhoz csatlakoztak, melyből tizenkettő a küzdőtér felé, öt pedig az oldalt helyet foglaló hallgatók felé sugárzott. Ehhez a rendszerhez illeszkedő, szintén Meyer Sound, M3D-SUB típusú, aktív sub basszus hangsugárzók gondoskodtak a mélyhangok tartományáról. Ezekből összesen tizennyolc, oldalanként kilenc darab dolgozott.


Meyer Sound M3D-SUB hangsugárzók


Meyer Sound M3D hangsugárzók

Összefoglalva: láthattuk (a jelenlévők hallhatták is), hogy a felejthetetlen születésnapi koncerthez mennyi technikai eszköz segítségére volt szükség. A statisztikai adatokat nézve, hirtelen nem is tudnám kiszámolni, például a hangsugárzók összes teljesítményét (bizonyára igen magas szám a végeredmény, a kíváncsiak számoljanak utána!). A látványhoz hozzájáruló fénytechnika, pirotechnika, szintén megdöbbentő adatokat mutatna, ha például valaki a lámpák számát kérdezné: ezeket becsléssel sem tudnám meghatározni. Ide szeretnék egy olyan képet beszúrni, amit egyébként, elég kevesen láthatnak.


Ezt a képet, a koncertet megelőző napon készítettem, amikor a színpadon éppen a zenekari hangbeállás zajlott. A hang mellett, itt már alakul a színpadkép és a látvány is. A felhúzott hidakon, a szinte megszámlálhatatlan mennyiségű lámpák beállítása, tesztelése folyik.

Végezetül, egy kis személyes élménybeszámolóval szeretnék búcsúzni.

A koncert előkészületei, ahogy azt feljebb említettem, több hónapos szervezőmunkával kezdődtek. Pontos adatot itt sem tudok írni, de egy biztos: ahogy közeledik az időpont, a hátralévő napokban egyre több munkát kell elvégezni, a stáb létszáma is folyamatosan gyarapodik, az utolsó egy-két napon pedig már mindenki teljes erőbedobással dolgozik a produkció sikeréért. Az én feladatom elvégzése, a koncertet megelőző napon vette kezdetét. A színpadkép kialakításával kezdődött, majd a zenészek hangszereinek, hangrendszerének összeállításával folytatódott. Miután megszólalt minden hangszer és berendezés, a késő délutáni órákban kezdetét vette a technikai főpróba. Mindez Rózsi tudtán kívül, hiszen barátai egy személyes ajándékkal készültek az idén 60. születésnapját ünneplő művésznek. Sorban érkeztek a zenekar tagjai, és a másnapi koncert meglepetés fellépői: Somló Tamás, Katona Klári, Kovács Kati, Lerch István, Herpai Sándor, és nem utolsó sorban Révész Sándor, aki begipszelt lábbal jelent meg és vállalta a szereplést. Mire befejeződtek a próbák, már este tíz körül lehetett. A vendégművészekkel még néhány utolsó egyeztetés, mivel egy teljesen külön bejárathoz várják Őket holnap, hogy a meglepetés tényleg a legnagyobb titokban maradjon, az "átadás" pillanatáig. Másnap, a hivatalos főpróba déli tizenkét órára volt meghirdetve, amiről már a főszereplő, Rózsi is tudott. Délután kettőkor befejeződött a zenekari hangbeállás, mindenki haza indul, otthoni pihenés, felkészülés az esti koncertre. A helyszínen már csak a legapróbb finomítások folynak. Gyülekezés este hétkor az arénában, a kezdés pontos ideje nyolc óra tíz percre lett kitűzve. Fél nyolc körül, egy váratlan megbízást kaptam a zenekarvezető Gábortól: "Attila, neked kell kezelni a pirotechnikát!". Hirtelen kissé megijedtem, mivel pályafutásom alatt, soha ilyennel nem foglalkoztam, még a működésével sem voltam tisztába, arról nem is beszélve, hogy a legkisebb petárda durranástól is besz..k! Aztán gyorsan meggyőzött, hogy ha keresett volna sem talál nálam alkalmasabb embert, mert jól ismerem a dalokat, és könnyedén megértem, hova képzelte ezeket a látványelemeket. A gyorstalpaló tanfolyam után, a koncert pontosan, problémamentesen elkezdődött, és végig a megbeszéltek szerint zajlott. A "tüzeskedéseim is jól sültek el", a végére már nagyon belejöttem. Lehet, hogy egyszer szakmát váltok és pirotechnikus leszek? (egyenlőre biztos nem...)

Azt hiszem, ezen a három és fél órás koncerten mindenki nagyon jól érezte magát, látványban és hangzásban is elégedett emberek hagyták el a Budapest Sportarénát, ezen a nagyszerű estén. A hajnali órákig, egy zártkörű fogadás keretein belül ünnepeltük Rózsi születésnapját, zenésztársaival és barátaival együtt. Szeretném megköszönni a zenekar tagjainak, hogy segítséget nyújtottak cikkem megírásában, és számomra is felejthetetlen estét szereztek!

Honlap, információ: www.demjenferenc.hu

Szabó Attila

2007-01-30 15:44:42