VII. Nemzetközi Akusztikusgitár Koncert Körút
2008

Az idén 7. alkalommal került megrendezésre a Nemzetközi Akusztikusgitár Koncert Körút. Az elmúlt hetekben megjelent a turné állomásainak és a művészi koncepciónak bemutatástól most eltekintenék, és inkább azt szeretném kiemelni, amire a Gitárhangtechnika.hu olvasói talán kissé jobban kíváncsiak, a technikai hátteret mutatnám be. Azt, hogy ki min játszott és milyen különlegességek voltak.

Kezdjük talán a sort az indiai gitárossal Konarak Reddyvel. Konarak valahol egyszerre van jelen a többezer éves múltban és a XXI. Századi jelenben.

Ez annyit jelent, hogy az ősi indiai klasszikus zenét házasította össze a modern gitárral és elektronikával. A gitárja egy Wechter gyártmányú érdekes hangszer. Formája is rendhagyó, de amitől különösen furcsa az, hogy a fémhúros gitárokhoz hasonló X merevítése van és nylon húros. A gitár hangja így eltér a megszokott nylon húros közép tartományban dús tónusától. Helyette egy érdekes nyitott hangszín jön elő. A gitár fedlapja cédrusból készült és nagyon könnyű volt rajta játszani. A beépített hangszedő/mikrofon Fishman rendszerű volt.

Érdekes volt az alkalmazott kísérő felszerelés. Ennek egyik eleme volt egy Raagini nevű digitális sampler, amivel az indiai zenében állandóan a háttérben lévő tonális zümmögést állította elő. Ennek belül saját hangszórója van, vonalkimenete nincs, ezért egy Shure Beta 91 határfelület mikrofonnal lett továbbhangosítva a PA rendszerhez.

A gitár akusztikus jellegének tovább formálására Konarak egy Fishman Aura típusú effektet használt valamint további kísérő funkciókhoz egy Boss RC 20 XL Loop Station loopert használt nagyon leleményesen.

Konarak persze nem vitte túlzásba az elektromoskodást, ízlésesen, mindig a legjobb pillanatban kezdte használni és hagyta abba. Aki látta őt, bizonyára feltűnt, hogy pengető nélkül a hüvelykujjával John McLaughlint megszégyenítő gyorsasággal pengetett, kristály tisztán és gyönyörű tónussal. Konarak John Pearse 1100 típusú nylon húrokat használt.

Andreas Georgoiu ugyancsak egy nagyon különleges gitáros. 16 húros gitárja egészen különös hangon szól, nem gitár, nem lant, nem is valami keleti hangszer, szóval egy olyan hang, ami csak neki van és még csak hasonlót sem hallottam soha.

A gitárkierősítése egy Schertler hangszedővel történt. A 16 húros gitár megfelelő kierősítéséhez más megoldás sajnos nem nagyon akad. Ez tekinthető az egyik legjobb megoldásnak. A hangszedő egy ugyancsak Schertler gyártmányú A osztályú előerősítőből ment a keverőpultba.

Andreas nemcsak gitáron, de sok egyéb etnikus hangszeren játszik. Játszik egy afrikai sansa nevű pengetős hangszeren, de ezen nem húrokat, hanem kis fémnyelvecskéket kell pengetni. Elképesztő poliritmiákat mutatott be és persze a sanza játéktechnikája előnyösen visszahatott a gitár pengetésére is.

A képen a sansára téve látható egy ébresztő óra, ami csupán arra kellett Andreasnak, hogy az improvizációkba belefeledkezve ne lépje túl a megbeszélt játék időt.

Claus Boesser Ferrari egy igazi 6 húros kézigránát. Robbanékony zenéje elképesztő dinamikai szélsőségek között zajlott.

A gitárja egy Albert and Mueller 6 húros akusztikus gitár volt Fishman Rare Earth elektronikával valamint hexafónikus hangszedőkkel. Ez utóbbira azért volt szükség, mert Claus gitárhangzásához kezdettől fogva hozzátartozik egy elektronikus szubbasszus generátor, amit a két legmélyebb húr jele hajt meg. Ezzel, mint egy külön álló basszus szólamot alkalmaz.

Claus használt még két multieffektet is, egy Boss és egy Yamaha effektet is. A Boss effekt a delay effekteket a Yamaha, az atmoszférikus reverb effekteket biztosította a kellő pillanatban. Claus fegyvertárához tartozik még egy halom egyéb segédeszköz is. Egy kis kézi ventilátor, egy timpani ütő, slide gyűrű, és egyéb preparátumok. Ezekkel mindenféle zajokat idéz elő a gitáron, amitől a játéka még izgalmasabbá válik, és a zene felvesz egyfajta dramaturgiát. Claus Boesser Ferrari napjaink egyik legradikálisabb akusztikus gitárosa, aki a mézédes dallamoktól a legmeghökkentőbb zajokig mindent szervesen beépít a zenéjébe. Igazi művész igazi művészettel. Claust nem lehetett húrozni látni, mert Elixir húrokat használt ezen a turnén. Míg én kétnaponta cseréltem az összes 18 húromat ő addig kávéját kortyolgatva figyelte nyűglődésemet a húrokkal, bár nagyon irigyelte gitárjaim állandó, egyenletes szuper hangminőségét.

Jómagam ezúttal is tobzódtam a gitárokban. Most is 3 gitárt vittem a turnéra. Egy 8 húros Bittermann bundnélküli gitárt, egy 6 húros Lakewood Custom bariton és egy Lance McCollum 12 húros bariton gitárt. Megkérdezték többen is, miért viszek ennyi gitárt. Nos, ez az egyetlen alkalom számomra, hogy egy hangzásilag színes képet adjak saját magamról. Ha külföldön játszom, mindig csak egyetlen gitárt tudok magammal vinni. Idehaza a turnékon ezt megtehetem, máskor nem. Még így is csak a gitárhangzásaim felét tudom megmutatni, hiszen a fém és nylon húros 16 húros gitárokat nem is említettem, azonban egyszerre sohasem használom az összes gitáromat, vannak zenei, alkotói periódusaim, amikhez mindig a megfelelő hangszert választom ki.

A bundnélküli gitáron modern makám zenét játszom, melyet egy Audio-Technika PRO 70-es mikrofonnal erősítettem. A Lakewood és a McCollum gitárok egy egy L.R. Baggs M1 aktív magnetikus hangszedővel vannak felszerelve. John Pearse húrokon játszom évek óta, mint endorser. Semmilyen effektet nem használok, egyedül egy finom TC reverb az egyetlen effekt, ami viszont nélkülözhetetlen számomra, és amit Hidasi Barnabás minden kompozíciómhoz megfelelően illeszt.

A háttérben

A háttérben ott voltak az AER színpadi erősítői, és monitorai. A gitárok jelei a DI boxból a központi MIDAS keverőbe mentek, melynek kimenetei Meyer Sound UP J aktív hangsugárzókat hajtottak meg az RCF szubbasszus ládákkal együtt.

A mikrofonpark nagyon változatos volt, Shure, Neumann, AKG, Audio-Technika, Audix, minden szituációra volt tartalékban is mikrofon, így semmilyen meglepetés nem történhetett.

A gitárok mindegyikének hangja 2 komponensből állt össze. Minden gitáros használta az általa megszokott hangszedő kombinációt DI boxon keresztül az esetleges egyéb effektekkel, a másik komponens egy külső mikrofon volt minden esetben.

Szokás szerint az idén is Hidasi Barnabás volt a hangmérnök, Vesztergom Laura volt a színpad technikus és Megyeri László biztosította a videó installációt a hozzá tartozó precizitással és művészi kreativitással.

A háttérben láthatatlanul dolgozó Völgyi Gábor (Gabba) és sofőrünk Szabó Antal munkáját ezúton is szeretnénk megköszönni.

Szabó Sándor

2008-06-01 23:00:26